Kuvassa (yksityiskohdat): Tuoli, 2006, solmeiltu paperinaru ja pleksi, 25x35x80 cm
Nainen, 2006, solmeiltu paperinaru ja rautalanka, 45x36x100 cm

Olemisen keveys - Lightness of Being

Tekstiililitaiteilija Nithikul Nimkulrat

Suomen käsityön museon Galleriassa 17.3.-31.5.2009.

Olemisen keveys on paperiveistoksista koostuva installatio, osa taiteilija Nithikul Nimkulratin Paper World: Imaginary World where Paper Lives (2006-2007) -veistossarjaa. Paper World -sarja on syntynyt Nimkulratin Taideteollisessa korkeakoulussa valmisteleman Paperness: Expressive Material in Textile Art from an Artist's Perspective -väitöstutkimuksen yhteydessä. Nimkulratin työssä yhdistyvät teoreettinen tutkimus ja käytännön taiteentekeminen. Hänen tutkimuksensa käsittelee taideteoksen fyysisen materiaalin (paperinarun) ilmaisullisia ominaisuuksia sekä tekstiilitaiteilijan luomisprosessissa kohtaamien kokemusten ja ajatusten kautta, että katsojan näkökulmasta.

Olemisen keveys -näyttelyn paperiveistokset symboloivat meitä joka puolella ympäröiviä tavanomaisia, mutta silti meille korvaamattoman tärkeitä esineitä ja ihmisiä, joiden jokapäiväisyys on tehnyt niistä huomaamattomia. Useat niistä ovat kuitenkin alitajuisesti iskostuneet osaksi muistojamme. Taideteosten materiaalin (paperinarun) merkitys korostuu luomisprosessissa: sen kautta taiteilijan subjektiiviset ideat ja ajatukset saavat konkreettisen muodon. Materiaalilla on tärkeä osa paitsi taideteoksen fyysisen olemuksen luojana, myös sen merkityksen osatekijänä. Puhuttelevan materiaalin kautta kerrottuna tavallisetkin tarinat luovat paperitaideteoksille uudenlaista symbolista sisältöä.

Nithukul Nimkulrat on thaimaalainen taiteilija, joka on työskennellyt Helsingissä vuodesta 2000 lähtien. Nimkulrat toimii parhaillaan taiteilija-tutkijana Taideteollisessa korkeakoulussa, jossa hän viimeistelee jatko-opintoja, ja myös opettaa maisteriopiskelijoita tutkimustyöhönsä perustuvilla kursseilla. Hänen taideteoksiaan on ollut näytteillä Suomen lisäksi muun muassa Belgiassa, Ranskassa, Saksassa, Sveitsissä, Liettuassa, Ukrainassa, Japanissa ja Venezuelassa. Nimkulratin tutkimustyötä on myös esitelty useissa akateemisissa julkaisuissa ja taideteollisissa konferensseissa.

Lisätietoja