Aineisto vapaa julkaistavaksi ti 12.2. 2002 klo 11.00

NIMESSäNI ON LANKA

Vuoden taidekäsityöläinen 2002 - Tekstiilitaiteilija Ariadna Donner Nimessäni on lanka -näyttely Suomen käsityön museon galleriassa 13.2.-24.3. 2002


Osa teoksesta Diary of Kuhmoniemi, kuva: Ilkka Hietala

Taidekäsityöläiset TAIKO ry on jakanut vuodesta 1983 lähtien tunnustuspalkinnon taidekäsityöläiselle, joka taiteellisella työllään tai muulla tavoin on tehnyt merkittävällä tavalla taidekäsityötä tunnetuksi. Tänä vuonna Taiko ry on päättänyt palkita tekstiilitaitelija Ariadna Donnerin. Ariadnan kuvakudokset ovat taiteilijan päiväkirjoja. Muistiinmerkittyjä tapahtumia ja tunnelmia, yksityisiä ja samalla niin yleisiä. Kuvakudokset on toteutettu tekniikalla, joka on ikivanha. Ariadnen työt ovat taidetta ja käsityötä näiden sanojen syvimmässä merkityksessä.

Aikaisemmin vuoden taidekäsityöläiseksi on valittu Iris Helkama, Keraamikko Airi Hortling, kultaseppä Harri Syrjänen, taontapaja Rauta-aika, keraamikko Irma Weckman, tekstiilitaitelija Maisa Turunen-Wiklund sekä hienopuuseppien yhteistyöliittymä Pro Puu ry.

Ariadna kertoo muiston lapsuudessaan näkemästään Pohjois-Afrikasta kertovasta elokuvasta, jossa lapset istuivat kangaspuiden ääressä ja kutoivat. Vaikka elokuvassa esitetyt lapset oli pakotettu tuohon työhön, oli filmin kuvaamassa työssä hänen mielestään jotain hyvin kiehtovaa. Silloin hän ei uskaltanut puhua haaveestaan kenellekään.

Kuvat ovat aina kiinnostaneet häntä. Se mistä välineestä lopulta tulee oman ilmaisun väline on useinkin monen sattuman summa. Yhtenä merkittävänä pohjana taiteelliselle työskentelylle Ariadna pitää silloisen Taideteollisen oppilaitoksen (nykyinen TAIK) ensimmäisen vuoden yleisen sommittelun kurssia, jossa opettajina olivat mm. Kaj Franck, Harri Moilanen, Severi Parko, Antero Salminen, Lauri Anttila, Heikki Häiväoja ja Yrjö Verho.

Valmistuttuaan Taideteollisesta oppilaitoksesta 1969 Ariadna suunnitteli ja valmisti painokankaita, piirsi sarjakuvia underground-julkaisuihin ja kuvituksia musiikkilehtiin sekä teki animaatioelokuvia mm. palkitun jouluevankeliumista kertovan Ilosanoman. Nelivuotisen Tansaniassa oleskelun aikana kypsyivät kuvakudosten aiheet, joita oli kuitenkin mahdoton ryhtyä toteuttamaan niissä olosuhteissa. Heti kotiin palattuaan 1979 Ariadna ryhtyi kutomaan kuvakudoksia, aluksi pienempiä. Isot, jopa yli 2 metriä leveiden töiden valmistukseen sopivat pystykangaspuut Ariadna hankki 1988.

Kuvakudostekniikkaa esitteleviä kuvia voi nähdä jo egyptiläisissä ja kreikkalaisissa maalauksissa. Tekniikka on pitkään pysynyt samana. Työt kudotaan siten, työn oikea puoli langanpätkineen on kutojaan päin, työn oikea puoli muovautuu taiteilijan mielessä ja näkymättömissä poispäin taitelijasta. Kudonta alkaa työn alareunasta ja etenee ylöspäin. Ariadna näkee työskentelytavassa yhtäläisyyksiä arabialaiseen kirjoitustapaan, jossa myös kirjoitus alkaa oikealta alhaalta ja etenee ylöspäin vasemmalle. Ariadnan teoksissa alaosa on maa ja yläosa taivas. Tämä näkyy myös värityksessä, alhaalla tummempana, ylempänä vaaleampana.

Lähtökohtana työlle saattaa olla tunnelma tai tapahtuma. Jokainen työ on eräänlainen päiväkirja. Ariadnan työt ovat eri muotoisten kuvien merkkikieltä ja värien symboliikkaa. Kuvakudoksissa muodot ja värit ovat ajatusten välitöntä heijastumaa. Kutominen on Ariadnelle vuoropuhelua, jossa mallin yksityiskohdat tarkentuvat työn edetessä. Kuvallinen muisti rakentaa vähitellen kielen, jolla on ensisijaisesti visuaalinen tulkinta.

Varsinaisen kudonnan ohjeena saattaa olla aiheesta pääpiirteissään luonnosteltu mustavalkoinen ääriviivapiirustus. Kuitenkin lopullinen työ, sen muodot ja värit syntyvät kudottaessa. Ariadna käyttää sekä valmiiksi värjättyjä että itse värjäämiään lankoja: villaa, puuvillaa, pellavaa, silkkiä, viskoosia. Punainen väri on tällä hetkellä Ariadnelle haaste.

Kuvakudos syntyy täysin käsityönä. Kudelangat pujotetaan loimiin käsin ja ne lyödään kankaaseen puukammalla. Kädet ja ajatukset toimivat samassa rytmissä. Ajatuksen ja kudonnan tulee olla yhtä hidasta. Ajalla ei ole merkitystä työn edetessä. Sommitelman hiominen aiheuttaa joskus lisätyötä, koska kuviot ovat riippuvaisia toisistaan. Työläs, usein kymmenien senttimetrien purkamiseen pakottava työtapa synnyttää värien ja muotojen monitasoisuuden. Työ etenee siis kutoen ja välillä purkaenkin. Pitkäaikaisen useita kuukausia kestävän työskentelyn aikana kasvaa ajatus myös seuraavasta työstä kuin itsestään.

Nimi on enne. Kreikan mytologiassa on tarina Ariadnan langasta. Nuoren Theseuksen piti vapauttaa Kreetan saaren asukkaat labyrintissä asuvan hirviön ilkivallasta. Pelastaakseen rakastettunsa Theseuksen Ariadna keksi antaa hänelle lankakerän, jonka avulla tämä löytäisi tiensä ulos labyrintistä. Tarinan mukaan Theseus surmasi hirviön ja pelastui lopulta Ariadnan langan avulla.


Lisätietoja
Laura Korhonen, tiedottaja
puh puh. (014) 26 64375
email laura.korhonen(at)jkl.fi

Maila Klemettinen, puheenjohtaja / Ornamon jäsenliitto Taidekäsityöläiset TAIKO ry
Puh 09-256 3619, 040-838 1497
email mailakle@jippii.fi

Ariadna Donner, tekstiilitaiteilija
Finnsintie 2
02980 Espoo
puh 09-811 222