VäHäSIISTII KOULUKäSSää!
Lyhyt oppimäärä koulukäsitöistä

Näyttely Suomen käsityön museossa Jyväskylässä 15.5.-14.9. 2003

1920-luvulla kansakoulun käsityönopetuksen tavoitteena oli oppilaiden kasvattaminen taitaviksi talonpojiksi. Kuvassa 1920-luvulla koulukäsityönä Kullaalla Koskin kansakoulussa valmistettu huoneentaulu. KUVA: Suomen käsityön museo / Saija Ylitalo


Suomen käsityön museon 1999 alkaneen koulukäsityön tallennus- ja tutkimus-projektin tulokset avattiin näyttelynä 15.5. Käsityön museon kokoelmiin on tallennettu lähes 600 koulukäsityötä käsityöpusseista saapasrenkeihin. Koko perheen muistoja ja tunteita herättelevä näyttely kertoo kansa-, kansalais-, oppi- ja peruskoulun käsitöistä, käsityötunneista ja niihin liittyvistä tunnelmista ja muistoista. Esillä on tyttöjen ja poikien koulukäsitöitä 1900-luvun alusta nyky-päivään, keskenjääneitä tekeleitä sekä niihin liittyviä ihania ja kamalia muistoja.

Kaikki luokan tytöt tekivät puolikellohameet neljännellä luokalla v. -83. Omani oli valkoisia kukkia sinisellä pohjalla. Hameet valmistuivat toukokuussa ja panimme ne kaikki yhtä aikaa päälle ja oli KEVäT ja uudet kauniit hameet. Ja hyppäsimme narua koulun pihassa, aurinko paistoi ja helmat hulmusivat... IHANAA.

Tein kolmannesta luokasta kuudenteen penaalia. Koversin aina pohjan puhki ja aloitin uudelleen. Opettaja kiitteli sinnikkyyttä ja lupasi seiskan, jos imuroisin sen Volkkarin. Ylpeys ei antanut periksi ja todistuksessa jököttää kuutonen.


Näyttelyn kautta voi palata oman kouluaikasi käsityötuntien tunnelmaan. Museon pajassa on koulukäsitöiden malleja ja ohjeita, joiden pohjalta voit kokeilla kenties vuosien varrella jo unohtuneita taitojasi.

Kevään aikana julkaistaan myös koulukäsityön tutkimusprojektin tuloksia julkaisun muodossa. Suomen koulujen käsityön opetus on ollut kansainvälisestikin ajatellen ainutlaatuista. Suunnitellessaan Suomen kansakoululaitosta 1860-luvulla Uno Cygnaeus piti käsityön opetusta tärkeänä, yleissivistävänä oppiaineena, jolla oli tasavertainen asema muiden kouluaineiden rinnalla. Käsityön opetus on säilynyt koulujen opetussuunnitelmissa, mutta sen asema on muuttunut vuosikymmenten myötä. Käden taidot eivät enää ole talonpoikainen elinehto, vaan keino omin käsin kehittää ja toteuttaa itseään sekä ilmaista luovuutta.



Lue koulukäsityömuistoja [rtf-muodossa]

Tutustu Lyhyt oppimäärä koulukäsityöhön -julkaisuun





L i s ä t i e t o j a

Laura Korhonen, tiedotus
puh. (014) 26 64375, laura.korhonen(at)jkl.fi


Intendentti Mikko Oikari, näyttelyt
puh. (014) 26 64378, mikko.oikari(at)jkl.fi