Ommel ja kynä piirtävät vaikuttavia sarjakuvia Hanneriina Moisseisen retrospektiivisessä näyttelyssä
Näyttelyn erikoisuutena on sarjakuvia yhdistävä käsityöteema, joka ilmenee sekä materiaalivalinnoissa ja tekniikassa että aiheissa.
Voit suodattaa hakutuloksia valitsemalla halumiasi suodattimia haun yhteydestä.
Näyttelyn erikoisuutena on sarjakuvia yhdistävä käsityöteema, joka ilmenee sekä materiaalivalinnoissa ja tekniikassa että aiheissa.
Kaukolan naisen kansallispuku on julkaisemisestaan lähtien ollut suosittu ja rakastettu kansallispukumalli suomalaisille. U.T. Sirelius vuonna 1921 julkaisi karjalaisen Kaukolan naisen kansallispukumallin ”Suomen kansallispukuja”-vihkossa, ja sen suosio on ollut vankkumaton siitä saakka. Pitkän historiansa aikana Kaukolan puku on elänyt ajan mukana ja sen ulkonäkö on vaihdellut. Tätä muutosta esitellään Suomen kansallispukukeskuksen näyttelyssä, jossa on esillä Kaukolan kansallispukuja Suomen kansallispukukeskuksen kokoelmista.
Korinpunonta on yksi maailman vanhimpia käsityötekniikoita. Se on syntynyt tarpeesta säilyttää, kuljettaa ja kantaa tavaroita ja materiaaleja.
Suomalais-japanilainen näyttely pohjautuu tekstiililähtöiseen teosvaihtoon, jossa teeman on ollut matka sen eri merkityksissä. Omaa maustettaan teosvaihtoon ovat tuoneet myös helposti lähestyttävät ja opittavat tekniikat, kuten luova saori-kudonta ja sashiko-kirjonta. Sashiko-kirjonta vastaa suomalaista etupisto-ompelua tai sen kehittyneempää muotoa, etupistokirjontaa.
Kesällä Suomen käsityön museon Näytönpaikassa on esillä teoksia, joiden alkuperä on jokin käyttöesine tai osa sellaisesta. Kuvataiteilija Hans-Peter Schüttin näyttelyssä Transoriginals esineiden alkuperäiset käyttötarkoitukset ovat kaikissa teoksissa läsnä tai näkyvissä niiden liittyessä samalla olennaisesti myös teosten sisältöön.
Osa teoksista ovat itsenäisiä teoksia, ehkä isommasta kokonaisuudesta irrotettuna tai osa laajemmasta sarjasta.
Näyttelyn esineet antavat uutta näkökulmaa esineiden uusiokäyttöön.