Sanna Ukkola: Kruunu, 2010, tekstiili.
Kuva: Sanna Ukkola.

ORNAMO Preesens - taide-käsityö-muotoilu

Näyttelyn taiteilijat valittu!

Teollisuustaiteen Liitto ORNAMOn 100-vuotisjuhlanäyttely Suomen käsityön museossa 22.12.2010-22.5.2011.

Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO on vuonna 1911 perustettu muotoilijoiden aatteellinen ja ammatillinen keskusjärjestö. ORNAMOn jäsenet toimivat teollisen muotoilun, tekstiili-, vaatetus- ja huonekalusuunnittelun, sisustusarkkitehtuurin, taidekäsityön ja taiteen aloilla. Järjestön tavoitteena on edistää ja syventää tietämystä suomalaisesta muotoilusta. Juhlanäyttelyssä huomion keskipisteeseen nousee ornamolaisten taiteilijoiden ja muotoilijoiden ammattitaito.

Kaikille ornamolaisille avoimeen kutsunäyttelyyn tarjosi teoksiaan kaikkiaan 107 jäsentä, joista näyttelyyn valittiin mukaan teoksia 58 tekijältä. Näyttelyn teosvalinnan suorittivat Hannu Castrén ja Aino Kajaniemi. Jurytykseen osallistuneet teokset olivat erittäin korkeatasoisia, mutta kaikki mielenkiintoiset ehdotukset eivät mahtuneet näyttelyyn.

Näyttelyn valintakriteereistä tärkeimmäksi nousi korkea laatu: valituissa teoksissa ja esineissä painottuvat persoonallisuus, mielenkiintoisuus, toimivuus ja hieno käsityötaito. Näyttelyn teokset ovat visuaalisesti hallittuja kokonaisuuksia ja ne edustavat tätä aikaa. Näyttelyn teosvalinta heijastelee myös ornamolaisten laajaa ja monipuolista osaamisen kirjoa: mukaan haluttiin eri materiaalien ja tekniikoiden edustajia, taide- ja käyttöesineitä, traditioon perustuvia sekä perinteitä rikkovia, niin vakavia kuin ilotteleviakin teoksia. Valitut teokset edustavat monipuolisesti tekstiiliä, keramiikkaa, lasia, puuta, paperia ja metallia.

ORNAMO Preesens -näyttelyyn osallistuvat taiteilijat

Iiro A. Ahokas, Heta Anderson, Soili Arha, Synnöve Dickhoff, Ariadna Donner, Kirsti Doukas, Anna-Riitta Haavisto, Leena Halme, Ulla Halmesvirta, Eero Hintsanen, Mari Huhtala, Vesa Antero Kattelus, Heli Kauhanen, Merja Keskinen, Sirpa Kivilompolo, Pirjo Kivimäki-Krouvila, Sarita Koivukoski, Irma Kukkasjärvi, Chao-Hsien Kuo, Tiina Kylliäinen, Johanna Lehtinen, Leena Lukkarinen, Tiia Matikainen, Silja Merikallio, Päivi Mikola, Sanna Multisilta, Nina Nisonen, Sanna Nuutinen, Johanna Ojanen, Soile Paasonen, Jaana Pajuniemi, Tuulia Penttilä, Ulla-Maija Pitkänen, Inni Pärnänen, Tuulikki Päällysaho, Johanna Rantala, Paula Ruuttunen, Anneli Sainio, Sonja Salomäki, Katja Sandberg, Katariina Sarimo, Suvi Suikki, Johanna Suonpää, Matti Syrjälä, Satu Syrjänen, Sari Syväluoma, Päivi Takala, Anri Tenhunen, Heli Tuori-Luutonen, Riitta Turunen, Sanna Ukkola, Tarja Wallius, Kristian Venäläinen, Johanna Virtanen, Mervi Vuolas, Kaisa Vuorinen, Eeva Väänänen ja Anna-Maria Väätäinen.

ORNAMO Preesens -näyttelyn arkkitehtina toimii Kaisa Hirvaskoski-Leinonen, arkkitehti SAFA.

ORNAMO PREESENS -näyttelytyöryhmä
Aino Kajaniemi