Käsityö elämässä - muistot talteen

Käsityö elämässä - Muistot talteen

TULOSSA! Käsityön juhlavuosi 2013

Suomen käsityön museo kerää muistoja käsi- ja taideteollisuusyhdistyksistä

Onko Sinulla muistoja eri puolilla Suomea toimivista käsi- ja taideteollisuusyhdistyksistä (ent. kotiteollisuusyhdistykset)? Suomen käsityön museo kerää materiaalia yhdistysten historiasta kertovaa verkkonäyttelyä varten sekä tallennettavaksi museon kokoelmiin. Voit osallistua keräykseen lähettämällä meille yhdistyksen toimintaan liittyviä valokuvia tai kertomuksia.

Keräys liittyy vuonna 2013 vietettävään Käsityö elämässä -juhlavuoteen. 2013 tulee kuluneeksi 100 vuotta siitä, kun Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry perustettiin ja Suomen käsityön museo sai ensimmäiset omat toimitilat Helsingissä. Myös moni käsi- ja taideteollisuusyhdistys on lähivuosina täyttänyt tai täyttämässä saman kunnioitettavan iän. Lisätietoja Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry:stä ja sen alueyhdistyksistä saat osoitteesta www.taito.fi.

Valokuvat ja kertomukset voivat koskea mitä tahansa yhdistyksen toimintaa aina 1900-luvun alkuvuosista nykypäivään saakka. Oletko esimerkiksi ollut mukana yhdistyksen kursseilla, kouluissa tai tapahtumissa, käynyt kutomassa tai osallistunut neuvontaan paikallisessa käsityökeskuksessa? Oletko osallistunut yhdistyksen järjestämään lasten ja nuorten käsityökouluun? Onko Sinulla muistoja yhteisistä kokemuksista, hauskoista tilanteista tai kenties jostakin tietystä neuvojasta? Entä miten paikallinen käsi- ja taideteollisuusyhdistys on vaikuttanut omaan tai paikkakuntasi elämään?

Kirjoita muistosi vapaamuotoisesti tai lähetä valokuvia. Valokuvia lähettäessäsi liitä mukaan muistissasi/tiedossasi olevat tiedot kuvaajasta, kuvausajankohdasta ja -paikasta, kuvassa olevista henkilöistä sekä tilanteesta, jossa kuva on otettu. Mikäli Sinulla ei ole edellä mainittuja tietoja, riittää jos liität mukaan arviosi.

Museo tallentaa kuvat ja tarinat kokoelmiinsa sekä valitsee niistä osan julkaistavaksi käsi- ja taideteollisuusyhdistyksistä kertovassa näyttelyssä ja juhlanäyttelyssä. Mikäli haluat valokuvasi takaisin kopioinnin jälkeen, liitäthän mukaan palautusosoitteen.

Valokuvia ja tarinoita voi lähettää Suomen käsityön museolle 28.2.2013 saakka.

1. Sähköpostitse osoitteeseen seija.hahl(at)jkl.fi. Laita sähköpostiviestin otsikoksi Käsityö elämässä. Mikäli muistoosi liittyy kuvia, voit lähettää ne sähköpostiliitteenä. Liitä tällöin kuvien mukaan myös seuraavat tiedot kustakin kuvasta: kuvaaja, kuvaamisajankohta ja -paikka, kuvan henkilöt ja tilanne.

2. Postitse. Lataa tästä tulostettava ja täytettävä lomake (pdf) tai kirjoita muistosi vapaamuotoisesti paperille (muista siinä tapauksessa liittää mukaan nimesi ja yhteystietosi). Postita muistosi osoitteeseen Käsityö elämässä c/o Suomen käsityön museo, Kilpisenkatu 12, 40100 Jyväskylä. Laita mukaan mahdolliset paperi/diakuvat, jotka palautamme halutessasi kopioinnin jälkeen. Voit laittaa kuvat mukaan myös cd:llä, dvd:llä tai muistitikulla. Liitä kuvien mukaan myös seuraavat tiedot kustakin kuvasta: kuvaaja, kuvaamisajankohta ja -paikka, kuvan henkilöt ja tilanne. Muista laittaa mukaan palautustiedot.

3. Verkkolomakkeella osoitteessa www.craftmuseum.fi/kasityo_elamassa_osallistuminen.htm
Mikäli sinulla ei ole kuvia muistoihisi liittyen, voit lähettää muistosi myös verkkolomakkeella. Mikäli sinulla on myös kuvia, jotka haluat lähettää, lähetä koko materiaali joko sähköpostilla (1) tai postitse (2).