Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi © Suomen käsityön museo

Luovuutta luonnosta – esiäitien ornamentteja

Suomen käsityön museon luentosali
Irma Heiskanen, ekopsykologi

Esiäitien ornamentit kuvastavat maa-ilmaa muovaavia ja kiinnipitäviä haltija- ja emovoimia, jotka kantavat ja ravitsevat yksilöitä ja yhteisön jäseniä syntymästä kuolemaan. Elämänpuuta, Otavaa, lintuja, karhuja, hirviä ja muita myyttisen elonkehän hahmoja kuvaavat ornamentit ilmentävät suomensukuisten kansojen naisten osallisuutta ja yhteyttä suureen Luovaan voimaan. Ompelemalla pyhiksi koettuja kuvioita, luomalla kauneutta kauneudesta naiset osallistuivat Luomiseen ja varmistivat suvun ja elämän jatkuvuuden.

Kalevalainen perinne on korostanut miehisiä sankaritarinoita – naisten emovoiman jäädessä varjoon. Luentosarja avaa muinaista kokonaisvaltaista maa-ilmankuvaa ja naisten vahvaa roolia siinä. Ornamenttien syvempi tuntemus antaa myös nykypäivän naiselle mahdollisuuden hahmottaa perinteen kautta omia juuriaan ja löytää käsitöiden aistillis-eroottiset yhteydet elämää uusintaviin ja ylläpitäviin voimiin.

12.9. ke 17.30–19.00
Elämänpuu – sukupuu

10.10. ke 17.30–19.00
Toteemiset kantaemot: sorsat, hirvet ja karhut

7.11. ke 17.30–19.00
Emojen yrtit, marjat ja sienet

28.11. ke 17.30–19.00
Kirjokansi – muinanen tähtitaivas

Luento toteutetaan yhteistyössä Suomen käsityön museon, Jyväskylän aikuisopiston käsi- ja taideteollisuusalan ja Jyväskylän kansalaisopiston kanssa. Vapaa pääsy. Luentoon liittyy Esiäitien kädenjäljillä -kurssi.
Lisätietoa kurssista