Vuoden käsityöläinen 2012

Neulesuunnittelija Veera Välimäki

Suomen käsityön museo haluaa vuoden käsityöläisen valinnalla nostaa esille perinteisestä ajattelusta poikkeavia ammattikäsityöläisiä. Vuoden käsityöläinen julkistetaan taidonpäivänä 14.4. Tämän vuoden käsityöläiseksi valittiin neulesuunnittelija Veera Välimäki Karjalohjalta. Veera Välimäki on nykyajan yrittäjä, joka on verrattavissa videopelien tekijöihin: tuotteet leviävät ympäri maailmaa asiaa harrastavien keskuudessa, mutta niiden tekijöistä suuri yleisö ei tiedä mitään.

Puikot siveltimenä

Veera Välimäki on neulonut kolmannelta luokalta lähtien, teinivuosina vähemmän, mutta lasten synnyttyä neulomisesta tuli intohimo. Neule oli helppo heittää syrjään ja taas tarttua siihen, kun sille oli aikaa kiireisessä lapsiperheen arjessa.

- Neulomalla sain tehtyä jotain itselleni ja hyvinvoinnilleni. Neulomalla minun ominaislaatuni pääsee parhaiten esille, sillä tavoin voin ilmaista itseäni.

Aina puikoissa

Alussa neulonta oli terapiaa ja nyt se on työ ja välttämättömyys. Neulepuikot ovat kädessä jo aamupalapöydässä. Lasten mentyä tarhaan päivä kuluu uusia neuleita suunnitellessa, ohjeiden kirjoittamisessa, malleja kuvatessa sekä sähköposteihin vastaillessa. Illalla lasten mentyä nukkumaan on taas aikaa neulomiselle. Neulonta on toisinaan yksinäistä, mutta netin välityksellä kokemuksia voi jakaa muiden kanssa.

– Hauskinta on se, kun istun ja neulon ja tiedän, mitä on tulossa. On kutkuttavaa, kun käsissäni syntyy juuri sellainen neule kuin olin suunnitellut. Kun asiakas sitten ostaa ohjeeni ja neuloo mallin, saa hän siitä itselleen hyvinvointia. Se vaikuttaa myös neuleperinteen jatkuvuuteen.
– Kaikki sai alkunsa, kun sain idean yksikertaisesta villapaidasta, ikään kuin liivistä. Neuloin sen omien mittojeni mukaan ja bloggasin sen. Sitten kaikki alkoivat kysellä, voisiko tästä tehdä mallin?

Veistoksellisia neuleita

Arkkitehtuurin opiskelu näkyy Veeran neulemalleissa. Opiskelu on tukenut kolmiulotteisuutta ja sitä on kautta tullut erilaisia ideoita. Nyt hänen arkkitehtoniset neulemallinsa valloittavat maailmaa neuleyhteisö Ravelryn kautta. Koska ohjeet ovat englanninkielellä sekä ladattavissa internetin kautta, ovat niiden ostajat ympäri maailmaa: Suomen lisäksi Amerikasta, Ranskasta, Saksasta jonkin verran Australiasta ja Etelä-Afrikasta. Hänen mallejaan on julkaistu niin kotimaisissa kuin ulkomaisissakin neulelehdissä, kuten amerikkalaisessa Knitscene-lehdessä.

Veera Välimäki on nykyajan yrittäjä, joka on verrattavissa videopelien tekijöihin: tuotteet leviävät ympäri maailmaa asiaa harrastavien keskuudessa, mutta niiden tekijöistä suuri yleisö ei tiedä mitään. Yritystoiminta pitää Veeran niin kiireisenä, ettei hän ole ehtinyt neuloa perheelleen lapasia. Niinpä mies on joutunut neulomaan lapaset ja sukat itselleen. Myös perheen lapset ovat kiinnostuneet neulomisesta.

Vuoden käsityöläinen 2012

Vuoden käsityöläinen julkistetaan lauantaina 14.4.2012 klo 14.00 Jyväskylän Paviljongissa Kädentaitomessuilla TitiTyyn osastolla C 35/2. Veera on tavattavissa messuilla lauantai-iltapäivän.

Syksystä 2012 lähtien Veeran neuleita ja kuvia neuleista on esillä museon Käsityössä elämän tuntu –perusnäyttelyssä yhdessä vitriinissä 7.4.2013 saakka.

Tutustu Veeran neuleisiin hänen nettisivuillaan ja blogissa sekä neuleyhteisö Ravelryn sivuilla:

Veera Välimäki
veera.100rain(at)gmail.com puh. 050 355 1032