Luento: Risainattu morsian, taidekäsityöläinen Outi Karikivi

Ke 20.3. klo 17.30-19.00 Rosoa tekstiiliin III, Suomen käsityön museo

Jyväskylän päivien tapahtumasarjan museossa aloittaa porvoolainen Outi Karikivi luennollaan Risainattu morsian.

Taidekäsityöläinen Ouri Karikivi työskentelee Willatar-yrityksessään idyllisessä puutalossa Porvoossa. Hänen suunnittelunsa lähtökohtana ovat kierrätystekstiiit, naisellisuus, aistikkuus sekä herkulliset yksityiskohdat. Willattaren ekodesign ja redesign -tuotteissa vanhat ja hylätyt tekstiilit heräävät unestaan saaden mahdollisuuden uuteen tarinaan. Willatar toteuttaa vanhoista neuleista uniikkeja kierrätysvillatuotteita tai vaikkapa pitsilakanoista ekologisia juhla- ja morsiuspukuja.

Outi Karikivi yhdessä Tarja Heikkilän kanssa on tehnyt kirjan: Tahdon - ekologisia hääunelmia. Kirjassa esitellään kuvin ja tekstein neljät ekologiset hääjuhlat neljänä eri vuodenaikana. Hääparien ja juhlavieraiden yllä Outi Karikiven kierrätystekstiileistä risainaamat puvut.

Outi Karikiven luento liittyy Rosoa tekstiiliin –luentosarjaan, jossa tarkastellaan tekstiiliä kuvioiden, materiaalien, pintojen ja tekstiilijätteen näkökulmista. Luentosarja on osa Suomen käsityön museon ja Jyväskylän aikuisopiston käsi- ja taideteollisuusalan ja Jyväskylän kansalaisopiston järjestämää 9.1.-13.4.2013 Venytetään ryijyä –kurssia. Kurssilla laajennetaan ryijyn käsitettä.
Lisätietoa Rosoa tekstiiliin -luentosarjasta

Tutustu myös:

Käsityön museon Aulagalleriassa on 15.3.-2.6.2013 KRAFTFULLT–näyttely, jossa on mukana myös Outi Karikiven ja Tarja Heikkilän töitä. KRAFTFULLT on ruotsinkielisten käsi- ja taideteollisuusyhdistysten yhteisnäyttely. Yhteistyössä on mukana Nylands hantverk rf., Åbolands hantverk rf., Ålands Slöjd & Konsthantverk rf. ja Österbottens hantverk rf.
Lue tiedote

Luennoitsija Outi Karikivi