Kolmen luennon sarja keskisuomalaisesta huopaosaamisesta

Lauantaina 8.2.2014 klo 12-14 Suomen käsityön museon luentosalissa

Huopaluentopäivä liittyy Suomen käsityön museossa olevaan kansainväliseen Huopa ...liikkeessä –näyttelyyn 9.1.–4.5.2014. Luennon jälkeen yleisöllä on mahdollisuus tutustua näyttelyyn maksutta.

Luentopäivän luennoitsijat ja aiheet

Eeva Piesala: Suomenlampaanvillan käyttö
Leena Sipilä: Huopa uusiutuu elinkeinoksi
Sirpa Mäntylä: Filtti ja kansainvälinen huopa

Eeva Piesalan sukutilalla Petäjävedellä on jo vuosikymmeniä kasvatettu suomenlampaita, joten hän tuntee suomenlampaanvillan käyttöominaisuudet. Tilan omien villojen kaupallinen käyttö alkoi 1984, jolloin Piiku Ky perustettiin. Yrityksen tuoteideana on hyödyntää tilalla tuotettu suomenlampaanvilla mahdollisimman tehokkaasti.

Leena Sipilä on huopainnostuksen uranuurtajia Suomessa. Hän on Suomen huopayhdistys Filtti ry:n perustajajäsen ja Vuoden Huovuttajaksi hänet valittiin vuonna 2010. Nykyisin Leenan aika kuluu Papiina-yrityksessä, jonka Leena ja Piia Kolho perustivat vuonna 1998 intohimosta huopaan ja halusta osoittaa, että käsityöllä on tulevaisuutta.

Sirpa Mäntylä on Suomen Huopayhdistys Filtin näyttelykoordinaattori. Yhdistys on perustettu vuonna 1998 Jyväskylässä, nykyisin sen kotipaikka on Jämsässä. Filttiin kuuluu huovuttajia, taiteilijoita, käsityöläisiä, opettajia, ohjaajia ja villantuottajia yhteensä noin 170 henkilöä. Filtillä on laajat kansainväliset verkostot ja Sirpa Mäntylän luennolla saamme tuulahduksia kansainvälisestä huovasta.

Luennolle on vapaa pääsy.

Lisätietoja:

Huopa ...liikkeessä -näyttelyn tiedote