Kuva: © Suomen kansallispukuneuvosto, Ulla Paakkunainen 1999

Kivennavan äyrämöispuvulle tuotantopaikka

Suomen kansallispukukeskuksessa allekirjoitettiin ensimmäinen kansallispuvun mallin käyttölupasopimus helmikuun lopussa. Puku tulee tuotantoon Imatralla toimivalle kansallispukujen valmistaja Soja Murto-Hartikaiselle. T:mi Soja Murto välittää puvun työohjeita, kaavoja ja materiaaleja sekä myös valmiita pukuja ja puvun osia. Allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana Kivennapaseura ry:n puheenjohtaja Kyösti Pulliainen ja sihteeri Raija Levo sekä kansallispukuvalmistaja Soja Murto-Hartikainen.

Kansallispukuraati on hyväksynyt Kivennavan naisen kansallispuvun 1994. Tilaajayhteisönä on Kivennavan Pitäjäseura ry. Puku edustaa Karjalan kannaksen äyrämöisten pukeutumista 1800-luvulla. Puku koostuu useista vaatekappaleista, johon kuuluvat sekä kesä- että talviversiot. Puolipellavainen kostuli ja vaalea pellavainen nyytinkiesiliina kuuluvat kesäversioon. Villainen sarkaviitta ja puolivillainen punasävyinen esiliina kuuluvat talviversioon. Hameita on myös kaksi: musta ja tiilenpunainen.

Soja Murto on erikoistunut kansallispukujen valmistukseen ja tarvikkeiden myyntiin. Hän hallitsee pukujen valmistuksen laajasti kansallispukukankaiden kutomisesta aina vaativiin karjalaisten rekkopaitojen kirjontoihin asti.

Lisätietoja:

Kivennavan äyrämöispuku Suomen kansallispuvut -sivustolla