Kuva: Suomen käsityön museo / Sami Perttilä

Parturimestari ja käsityöneuvos Bror Bäckström on Vuoden 2014 käsityöläinen

Suomen käsityön museo valitsee vuosittain vuoden käsityöläisen. Valinnalla nostetaan esille yksi käsityöammattilainen ja hänen kauttaan jokin käsityöala. Valinnalla museo pyrkii herättämään keskustelua, mikä on käsityötä ja mikä ei? Tänä vuonna valittiin vuoden käsityöläiseksi parturimestari käsityöneuvos Bror Bäckström Helsingistä. Valinta julkistettiin käsityön ja taidon viikolla keskiviikkona 16.4.2014. klo 14 Suomen käsityön museossa.

Hiukset pääasiana

Parturimestari ja käsityöneuvos Bror Bäckström (s.1939) on erikoistunut pääasiassa miesten hiusten ja partojen muotoiluun. Jo vuodesta 1959 omassa liikkeessään työskennelleen Bäckströmin mielestä parturin työ on edelleen käsityötä, käden ja silmän yhteispeliä. Vain työvälineet ovat muuttuneet, nykyisin ne ovat ergonomisia ja käytettävät aineet testattuja sekä turvallisia käyttää.

Yrittäjäaktiivi Bäckström kuuluttaa ammattitaidon perusteiden opettelemista heti opiskelujen alussa. Se takaa hyvän ammattitaidon kehittymisen ja kyvyn seurata alan uusia virtauksia. Ajan hermolla pysyminen on tärkeää uusiutumisen kannalta. Hän on myös opettanut kampaamo- ja parturialan oppilaitoksissa sekä vetänyt kursseja miesten pukeutumisesta ja tapakulttuurista. Hiusalan aktiiviselle kehittäjälle Bäckströmille myönnettiin käsityöneuvoksen arvonimi vuonna 2005. Parturin ammattitaitoon kuuluu Bäckströmin mielestä myös yleissivistys. On osattava keskustella ajankohtaisista asioista eri alojen ihmisten kanssa. Parturin työssä kosketaan asiakasta, mikä on hyvin henkilökohtaista ja vaatii luottamusta. Rentoutuneena asiakkaat kertovat parturille omasta elämästään enemmän kuin kenellekään muulle.

Stailaaja hiuksista kengän kärkiin

Bäckströmin ensimmäinen parturiliike sijaitsi Helsingissä Ratakadulla ja sen naapurissa toimi Tesvisio, televisiotuotannon suomalainen pioneeri. Televisiotuotannon väki poikkesi parturiin ja pian Bäckström oli laittamassa hiuksia myös tv:ssä. Siitä lähtien hän on toiminut tavallisten ihmisten, julkkisten, poliitikkojen ja taiteilijoiden parturina ja stailaajana.

Bror Bäckström on julkaissut kirjoja yhdessä toimittaja Jorma K. Mellerin kanssa. Mistä tyyli? - Bror Bäckström ja miehen elämää (2004), Parturin tuolista, Tarinoita lööppijulkisuuden takaa (2009) sekä uusimpana Miehen tyylikirja vuonna 2013. Yli 50 vuotta parturina toiminut Bäckström toteaa Uudenmaankadun liikkeessään: ”Jatkan työtäni niin kauan kuin se tuntuu hyvältä. Mukavaahan tämä on, tässä tapaa mielenkiintoisia ihmisiä ja asiakkaat kiittelevät hyvin tehdystä työstä.”

Parturimestari Bror Bäckströmin taidosta parranmuotoilijana nähdään välähdys Sami Perttilän kuvaamassa videossa, joka pyörii Suomen käsityön museon Käsityössä elämän tuntu –perusnäyttelyn vitriinissä 9.4.2015 saakka.

Museo on valinnut vuoden käsityöläisiä vuodesta 2008 lähtien

Vuosittain Taidon päivänä Suomen käsityön museo valitsee Vuoden käsityöläisen. Valinnalla halutaan nostaa esille eri alojen ammattikäsityöläisiä ja siten laajentaa käsitystä käsityöstä. Laajalla joukolla käsityöläisiä on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin esimerkiksi arvonlisäveron alennusvaatimuksissa. Edellisvuosina valitut käsityöläiset ovat:
2013: kakkutaiteilija Emma Iivanainen
2012: neulesuunnittelija Veera Välimäki