Valokuvaaja Everett Kennedy Brown: Takumi and Other Lessons from the Culture of Craftsmanship in Japan

LUENTO ON PERUUTETTU LENTOYHTEYSONGELMIEN VUOKSI

Suomen käsityön museossa to 17.9.2015 klo 17.30 – 19.30

Valokuvaaja Everett Kennedy Brownin luento on PERUTTU! Kansainvälisten lentoyhteyksien ongelmien vuoksi valokuvaaja Everett Kennedy Brown on estynyt tulemasta Eurooppaan ja Suomeen, joten torstaiksi 17.9.2015 klo 17.30 – 19.30 sovittu luento on peruttu. Pahoittelemme asiaa!

Everett Kennedy Brown (synt. 1959) on palkittu amerikkalaissyntyinen valokuvaaja, joka on viettänyt suurimman osan aikuisiästään Japanissa työskennellen kansainvälisen lehdistön (mm. National Geographic, Le Monde, The Times) ja eri yritysten palveluksessa. Sujuvan japanin kielen taitonsa, laajan verkostonsa ja tutkimuksensa ansiosta hänellä on erinomainen käsitys japanilaisesta kulttuurista ja ihmisistä. Hänen valokuviaan on ollut esillä lukuisissa kansainvälisissä näyttelyissä. Everett Kennedy Brown on suosittu puhuja ja kirjoittaja. Hän jakaa tietämystään ja kokemuksiaan Japanista, jonka hän sanoo olevan loputtomien löytöjen maa (”Japan is a land of endless discovery”). Hän painottaa kokemustaan siitä, että Japanissa muinaiset kulttuuriset ilmiöt ovat edelleen aistittavissa.

Luennon pääpaino tulee olemaan japanilaisten mestarillisessa ammattitaitoperinteessä Takumissa. Sana tarkoittaa käsityöläisyyttä, taitavuutta ja taidokkuutta sekä viittaa huomattavaan taitoon ja kauneuteen. Termiä voidaan käyttää puuseppien ohella kaikkiin täydellisyyttä tavoitteleviin käsityöläisiin. Japanilaiset puusepät ovat tunnettuja puutyötaidostaan ja hämmästyttävästä omistautumisestaan hienolle työn laadulle. Mestarisepät taasen valmistavat puusepille työkalut, jotka toimivat puuseppien sielun ja käsien jatkeina.

Takumia voidaan pitää Japanin suurimpana lahjana maailman kulttuurille. Voidaan kuitenkin pohtia onko takumi olemassa vain Japanissa vai myös muualla maailmassa, Euroopassa tai Suomessa? Everett Kennedy Brown haluaa saada ihmiset ajattelemaan käsityöläisyyden henkeä ja halua tehdä asiat hyvin. Hän kertoo myös käyttämästään märkälevy-kollodium –menetelmästä valokuvauksessaan, joka on yksi käsityöläisyyden muoto ja tärkeää juuri nyt. Hän kertoo myös miten japanilainen kulttuuriperintö on vaikuttanut hänen estetiikkansa.

Luento sopii kaikille käsityöstä, valokuvauksesta, japanilaisesta kulttuurista ja erityisesti japanilaisen estetiikan alkuperästä kiinnostuneille. Vapaa pääsy!

Lisätietoja:

Everett Kennedy Brown – Modern Classic, www.modernclassic.jp