Japani on pop!

Sarjiksia, nukkeilua ja pukuilua

Marraskuun 2014 lopulla alkoi Japani on pop! –ilmiön esittely Jyväskylän museoissa. Jyväskyläläiset nuoret tuovat esille intohimoaan japanilaiseen popkulttuuriin: sarjiksiin, nukkeiluun ja pukuiluun. Yhteistyön nuorten kanssa on mahdollistanut museoiden yhteinen Miittimesta:Museo –projekti, jonka tavoitteena on innostaa nuoria tuottamaan kulttuuritapahtumia nuorille.

Mangan sivuilla - japanilaisen sarjauvan harrastus
27.11.2014–11.1.2015 Jyväskylän taidemuseon alagalleria

Japani on pop! –näyttelysarjan aloitti Jyväskylän taidemuseossa Mangan sivuilla – japanilaisen sarjakuvan harrastus –näyttely, jossa esiteltiin japanilaisen sarjakuvan eli mangan harrastamista. Mangaa oli esillä monella kielellä ja niitä saattoi lukea ja selailla sille varatulle alueella ja itsekin pääsi taiteilemaan. Näyttelyn tuotti anime- ja mangaseura Tsukiai. Seuran jäsenet esittelivät suomenkielisen mangan yli kymmenvuotista historiaa ja seuran jäsenten mangavaikutteista taidetta aina fanitaiteesta itse keksittyihin hahmoihin ja maailmoihin.
Lue näyttelytiedote Jyväskylän taidemuseon sivuilta

Nukkeilua - Modernit japanilaiset keräilynuket ja -figuurit
28.11.2014–15.2.2015 Keski-Suomen museo, 2.kerros

Moderneja japanilaisia keräilynukkeja ja figuureja saattoi ihailla Keski-Suomen museon pienoisnäyttelyssä Nukkeilua – Modernit japanilaiset keräilynuket ja –figuurit. Näyttely valotti modernien japanilaisten nukkien ja figuurien keräilyä ja siihen liittyvää nukkeilua eli nukkien ja figuurien muokkausta, pukemista, valokuvaamista ja bloggailua aiheesta. Moni kerääjä kehittää nukelleen persoonan ja kokonaisen maailman sen ympärille. Figuurit taas kuvaavat useimmiten piirrettyjen animesarjojen tai pelien hahmoja. Näyttelyssä oli esillä Seija Vainion, Petra Ojaniemen ja Jenna Bildon nukkeja sekä figuureja eri keräilijöiden kokoelmista.
Lue Keski-Suomen museon tiedote

Pukuilun maailmassa - cosplayn ja japanilaisen katumuodin näyttely
2.1.–19.4.2015 Suomen käsityön museon, Aulagalleria

Suomen käsityön museon Pukuilun maailmassa –näyttely yhdistää kaksi japanilaisen populaarikulttuurin näyttävää muotoa, cosplayn ja katumuodin. Molempia on harrastettu Suomessa jo yli kymmenen vuoden ajan, ja harrastajissa on tuhansia nuoria ja aikuisia ympäri Suomea. Cosplay (costume play) eli pukuilu tarkoittaa fiktiivisiksi hahmoiksi, kuten sarjakuva-, elokuva- ja pelihahmoiksi pukeutumista. Viime vuosina suomalaiset ja jyväskyläläiset harrastajat ovat päässeet osaksi globaalia cosplay-ilmiötä, Suomen tunnetuin cosplayaaja on jyväskyläläinen Elffi. Näyttelyssä nähdään kilpailuja voittaneita cosplaypukuja sekä muutama esimerkki japanilaisesta katumuodista. Näyttelyn järjestelyistä vastaavat Cosvision ry ja Oona Kalso.
Lue näyttelytiedote Suomen käsityön museon sivuilta

Japani on pop! –näyttelysarjaan kuuluu paljon oheisohjelmaa, jota näyttelyn tuottajien lisäksi järjestävät Jyväskylän yliopiston Japanin ystävät ja japanilaiset vaihto-oppilaat. Lisätietoja tapahtumista museoiden ja projektin nettisivuilta.

Lisätietoja:

projektikoordinaattori Bella Lerch