Pinnalla

Näyttelykutsu nuorille muotoilijoille ja käsityöläisille

PINNALLA on nuorille muotoilijoille ja käsityöläisille suunnattu jurytetty näyttely. Näyttelyyn etsitään uusia, oivaltavia hyvin muotoiltuja tuotteita, joissa yhdistyvät taidokas käsityö, laadukkaat materiaalit ja erilaiset työstämistekniikat. Näyttelyn nimen mukaisesti pinnan voi ottaa haltuun ennakkoluulottomasti millä tahansa tekniikalla - kirjomalla, kaivertamalla tai muutoin koristelemalla nykyteknologiaa unohtamatta. Suomalainen perinne on käytettävissä ja pinta on vapaa!

Pinnalla–näyttelyn jurytyksessä arvostetaan ekologista otetta tuotesuunnitteluun, taidokasta käsityötä, materiaalien ja käsityötekniikoiden yllättäviäkin yhdistelmiä. Pinnalla-näyttelyn juryn jäsenet ovat: Hannele Grönlund arkkitehti, Jarno Peltonen museonjohtaja eläkkeellä, Tyyne-Kerttu Virkki -säätiö pj., Anna Kouhia käsityötieteen tutkija, KM, TaM, Seija Hahl museoamanuenssi.

Näyttely on avoin kaikille alle 30-vuotiaille suomalaisille tai Suomessa asuville muotoilijoille, käsityöläisille ja työryhmille. Näyttelyyn ehdotettavien teosten tai teossarjojen tulee olla vuonna 2014 tai sen jälkeen valmistuneita. Jokainen voi ehdottaa näyttelyyn korkeintaan kolmea teosta tai teossarjaa. Teokset näyttelyyn valitaan kuvien tai luonnosten ja kirjallisten esittelyiden perusteella. Näyttelyyn hakuaika on 24.8.–15.11.2015, haku tapahtuu sähköisesti osoitteessa www.lyyti.in/pinnallahaku (avautui 24.8.2015). Näyttelyn sääntöihin voit tutustua osoitteessa: http://www.craftmuseum.fi/tiedotteet/15_pinnalla_saannot.htm. Valinta julkistetaan 10.12.2015.

Kiertäväksi tuotettava näyttely on esillä 12.3.–5.6.2016 Suomen käsityön museon Aulagalleriassa ja myöhemmin vuonna 2016 Taitoliiton CraftCornerissa, Helsingissä. Vuosina 2016 – 2017 näyttely kiertää 4-5 näyttelytilassa eri puolilla Suomea. Näyttelyn laajuus on n. 50 m2.

Pinnalla-näyttelyn tuottavat yhteistyössä helsinkiläinen Tyyne-Kerttu Virkki –säätiö ja Suomen käsityön museo, Jyväskylässä toimiva valtakunnallinen erikoismuseo. Näyttely liittyy toimijoiden yhteiseen Omin käsin –näyttelyyn (23.1.–28.8.2016) Suomen käsityön museossa.
Lue Omin käsin –näyttelytiedote.

Helsinkiläinen käsityöneuvos Tyyne-Kerttu Virkki (1907–2000) tarjosi työtilaisuuksia nuorille muotoilijoille, suunnittelijoille ja käsityöläisille Omin käsin -lehden ja Kotiteollisuusliike Vokki Oy:n kautta. Virkin perintöä vaaliva Tyyne-Kerttu Virkki -säätiö jatkaa nuorten muotoilijoiden ja taidekäsityöläisten esittelyä Pinnalla-näyttelyn muodossa. Säätiö pitää avoinna yleisölle Virkin kotimuseota Helsingissä ja järjestää vuosittain käsityöaiheisia luentoja ja seminaareja.