Kuva: Sami Perttilä

Mediataiteilija Matti Niinimäki on Vuoden käsityöläinen 2015

Suomen käsityön museo on valinnut tämän vuoden käsityöläiseksi maker-kulttuuria edustavan mediataiteilija Matti Niinimäen Helsingistä. Maker-kulttuuriin kuuluu olemassa olevien esineiden korjaaminen, kokeellisten valmistustapojen kuten 3d-tulostuksen käyttäminen, yhteisöllisyys, tee se itse -asenne sekä kaikenlainen luova teknologian käyttö. Teknologiahan on kehittynyt käsityöstä. Yksittäisten käsityönä valmistettujen esineiden valmistuksesta siirryttiin teknologian avulla massatuotantoon. Maker-kulttuuri puolestaan lainaa teollisuudesta tuttuja valmistustapoja ja tuo ne yksittäisten ihmisten sekä käsityöläisten ulottuville.

Leikkiä teknologialla

Mediataiteilija Matti Niinimäki (s.1984) työskentelee pääasiassa vuorovaikutteisten taideteosten parissa. Hän on hankkinut taitonsa itse opiskellen ja kokeillen. Teoksissaan hän yhdistelee uusinta teknologiaa, kierrätysmateriaaleja sekä arkisia ilmiöitä ja eleitä luoden niistä uusia merkityksiä ja humoristisiakin yhdistelmiä. Niinimäen materiaalina on teknologia: koodi, elektroniikka, video, animaatio ja ääni taipuvat hänen käsissään taideteoksiksi, kokeellisiksi soittimiksi tai vuorovaikutteisiksi museoinstallaatioiksi. Vuodesta 2007 lähtien Månsteri-yrityksessään teknologialla luovasti leikkinyt Niinimäki opiskelee ja myös opettaa Aalto yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa.

Teknologiaa luovasti omilla käsillä

Käsityöläisyys on Niinimäen mielestä luova kyky muokata jostain materiaalista merkityksellisiä esineitä ja asioita. Siihen kuuluu myös tietynlainen huomio yksityiskohtiin, laatuun sekä valmistettavan esineen koko elinkaareen. Taiteilijana Niinimäki haluaa muistuttaa käsityöläisyyden merkityksestä:

Taiteen ja käsityöläisyyden suhde on nykyään hyvin monimutkainen, mielenkiintoinen ja osittain ristiriitainenkin. Moni nykytaiteilija – etenkin mediataiteessa – ei välttämättä milloinkaan koske omilla käsillään teoksiinsa, ja toimii sen luomisessa vain eräänlaisena ohjaajana tai tuottajana. Minulle itselleni on omassa taiteessani tärkeää myös se, että olen mukana omilla käsilläni koko prosessin ajan. Oli kyse sitten ohjelmoinnista, kuvanveistosta, rakentamisesta tai ripustamisesta. En muuten koe teosta omakseni.

Elektroninen luonnoslehtiö

Niinimäki työskentelee useiden museoiden kanssa kehittäen vuorovaikutteisia installaatioita. Suomen käsityön museolle Vuoden käsityöläinen 2015 –vitriiniä varten hän rakensi kymmenkertaiseksi suurennetun koekytkentälevyn, joka on elektroniikan kanssa työskenteleville tuttu työkalu. Se on eräänlainen elektroninen luonnoslehtiö, jonka pinnalla suuri osa Niinimäen teoksista saa alkunsa. Niinimäen teokset ovat kokonaisvaltaisia kokemuksia eivätkä pelkästään esineitä. Teoksen kokijan tai käyttäjän huomioiminen sekä vuorovaikutuksen aiheuttamat tunteet ja ajatukset ovat Niinimäelle tärkeitä. Tervetuloa testaamaan elektronista luonnoslehtiötä museon alakertaan Käsityössä elämän tuntu –perusnäyttelyyn 14.4.2015–7.4.2016.

Museo on valinnut vuoden käsityöläisiä vuodesta 2008 lähtien

Vuosittain Taidon päivänä Suomen käsityön museo valitsee Vuoden käsityöläisen. Valinnalla halutaan nostaa esille eri alojen ammattikäsityöläisiä ja siten laajentaa käsitystä käsityöstä. Laajalla joukolla käsityöläisiä on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin esimerkiksi arvonlisäveron alennusvaatimuksissa.

Edellisvuosina valitut käsityöläiset ovat:
2014: parturimestari Bror Bäckström
2013: kakkutaiteilija Emma Iivanainen
2012: neulesuunnittelija Veera Välimäki
2011: neurokirurgian professori Juha Hernesniemi
2010: tatuoija Antti Rossi
2009: tekstiilisuunnittelija Helbe Pajari
2008: käsityöyrittäjä Anu Rinkinen
Lisätietoja: www.craftmuseum.fi/esitteet/vuoden_kasityolainen.htm

Elektronisen käsityön työpaja

Suomen käsityön museossa lauantaina ja sunnuntaina 14.–15.11. klo 11–18
Ohjaajana vuoden käsityöläinen, mediataiteilija Matti Niinimäki.
Lue tiedote

Matti Niinimäki
p.040 762 7352
m(at)mansteri.com