Kuva (rajattu): Anneli Hemmilä-Nurmi.

Kansallispuvun juhlapäivä

Suomen käsityön museo lauantai 24.9. klo 11–17

Suomen käsityön museossa juhlitaan kansallispukua jo 11. kertaa. Päivän aikana voi täydentää omaa kansallispukuaan kansallispukutarvikkeiden myyntitorilla tai keskittyä kuuntelemaan luentoja. Tänä vuonna luennoissa keskitytään kansallispukujen perinteeseen ja pukututkimukseen. Lisäksi kansallispukujen kirjontaa esitellään työnäytöksen voimin.

Juhlapäivän ohjelma

klo 11.00–17.00 Kansallispukutarvikkeiden myyntitori

klo 11.30–12.30 Luento
FM Seija Johnson: Pukututkimus ja perukirjat. Miten, milloin, miksi?

klo 12.30–14.30 Työnäytös
Kansallispukuvalmistaja Tuulikki Matikainen esittelee kirjontaa kansallispuvuissa

klo 14.30–16.00 Luento
Kansallispukuvalmistaja Soja Murto: Sussunasta sielunlämmittäjään - karjalaisten ortodoksien pukuperinnettä

Seija Johnson on tehnyt pitkän ja ansiokkaan uran perinnekulttuurin parissa. Johnson on toiminut Kokkolan Työväenopistossa opettajana ja K.H. Renlundin museossa amanuenssina. Johnsonin erikoisalaa on pukuhistoria ja paikallinen sukuhistoria. Hän on tutkinut 1700-luvun naisen pukuhistoriaa keskipohjalaisnaisten perukirjojen pohjalta. Johnson oli keskeisessä roolissa Kokkolan seudun naisen kansallispuvun kehittäjänä 1990-luvulla.

Tuulikki Matikainen on ammattikäsityöläinen jo neljännessä polvessa. Isoäitiensä ja äitinsä polvella Matikainen oppi ompelemaan ompelukoneella jo kolmevuotiaana ja kirjomaan nelivuotiaana. Isänsä opastamana hän vuoleskeli puulusikoita, teki rasioita ja leluja. Matikainen suuntasi Savonlinnan Taidelukion jälkeen Kotiteollisuuskoulun ompelulinjalle, missä hän kiinnostui kansatieteestä ja perinnekäsitöistä. Opintojen jälkeen hän toimi tekstiiliopettajana ja perusti myöhemmin Rantasalmelle ompelimoliikkeen Kuopion Muotoiluakatemian vaatetussuunnittelupainotteisen linjan jälkeen hän siirtyi työskentelemään Yoko-Team Oy:n tuotannon suunnittelijana ja sisäänostajana. Rantasalmen Karjalaseurassa Tuulikki valmisti ja huolsi kansallispukuja sekä toimi kouluttajana. Kansallispuvut ovat kulkeneet osana Matikaisen elämää, enemmän tai vähemmän ammattia sivuten.

Soja Murto on tekstiili- ja vaatetusalan artesaani, joka kasvoi käsityöläisyyteen kansallispukujen keskellä. Murrolle myönnettiin Kalevalaisten Naisten Liiton Elsa Heporauta -palkinnon tunnustuksena suomalais-kansallisen kulttuurin kehittäjänä vuonna 2010. Soja Murto valmistaa kansallispukukankaat ja -nauhat, ompelee ja kirjooo autenttisten mallien mukaan, käsin ilman ompelukonetta.

Tervetuloa juhlimaan kanssamme!

Juhlan kunniaksi voit halutessasi pukeutua kansallispukuusi.
Tapahtumaan on vapaa pääsy!

Tapahtumapäivän aikana voi tutustua myös Suomen käsityön museon ja Suomen kansallispukukeskuksen näyttelyihin. Näyttelyitä on kolmessa kerroksessa, joten nähtävää ja koettavaa riittää.  Museon pohjakerroksessa sijaitsevat perusnäyttelyt Käsityössä elämän tuntu ja Komeasti juhlaan -kansallispukunäyttely. Vaihtuvissa näyttelyissä on myös pukuja. Unelmien kuteita esittelee Teatterimuseon pukukokoelman näyttämöpukuja 1800-luvun lopulta 2000-luvulle. Kansallispukukeskuksen Kujalla nähdään kansallispukuvalmistaja Tuulikki Matikaisen elämäntyötä esittelevä näyttely: Käsityö on elämän mittainen matka.