Suomen käsityön museon kevään 2017 näyttelyt

Suomen käsityön museon kevään 2017 näyttelyissä kurkistetaan keräilijöiden kokoelmiin ja juhlitaan Suomea kansallispuvuin ja Kalevala Koruin.

Keräilyssä löydöt antavat onnistumisen iloa, myyntitapahtumissa tavataan tuttuja ja oma viehätyksensä on tietojen keräämisessä ja kokoelman hoidossakin, keräilijät kiteyttävät. Näyttelyjen pääosassa loistavat tietenkin kiehtovat esineet. Vuoden aloittavassa Dora Jung – pellavan kuvittaja -näyttelyssä esitellään tekstiilitaiteilijan tuotantoa keräävän Tuomas Sopasen kokoelmaa. Aulagalleriassa nähdään keväällä Raili ja Tauno Hurrin kokoelmaan kuuluvia Kalevala Korun kansanomaiseen tyyliin 1940-luvulla valmistettuja puuesineitä Puu kuin koru -näyttelyssä.

Rohkea. Ajassa. Aito. Suomen rakastetuin koru 80 vuotta -näyttely esittelee keväällä Kalevala Korun tarinan. Näyttely kertoo yrityksen historiasta, toiminnasta, valmistuksesta ja arvopohjasta ja Kalevala Korun roolista suomalaisessa yhteiskunnassa läpi vuosikymmenten. Näyttelykävijä voi tutustua yli 200 eri koruun kahdeksan vuosikymmenen ajalta.

Vuoden päänäyttely, Suomalainen kansallispuku, kuuluu Suomen satavuotisjuhlavuoden tapahtumiin ja avoinna yleisölle toukokuusta joulukuuhun. Se kertoo suomalaisen kansallispuvun tarinaa ja esittelee eri alueiden pukuja. Näyttelyn ohessa järjestetään luentoja, puku- ja työnäytöksiä sekä koulutusta. Suomalainen kansallispuku syntyi itsenäistymispyrkimysten aikaan symboloimaan suomalaisuutta ja vahvistamaan suomalaista identiteettiä. Nykyään kansallispuvun käytöllä voidaan ilmaista oman suvun juuria, arvostusta perinteisiin käsityötaitoihin tai pukua käytetään henkilökohtaisten mieltymysten vuoksi.

Ikkunagallerian myyntinäyttelyt vaihtuvat parin kuukauden välein ja tuovat maistiaisia ajankohtaisista suomalaisista muotoilun ja käsityön ilmiöistä. Lapuan Kankureiden jacquard-kutomossa tuotettuja ja Dora Jungin suunnittelemia damastitekstiilejä esitellään alkuvuonna samanaikaisesti Tuomas Sopasen kokoelman kanssa. Mukavia asuja ja mielikuvituksellisia kuoseja on esillä muuramelaisen Ommellisen näyttelyssä keväällä. Kesänäyttely on raikas tuulahdus suomalaista käsityötä, muotoilua ja taidetta MadeBy Helsinki -kollektiivilta. Syksyllä voi tutustua eteläsavolaisen seppämestari Jarkko Kaartilanmäen takomon tuotteisiin. Näyttelyvuoden päättää Suomen Nukketaiteilijoiden perinteinen joulunäyttely.

Näyttelyt 2017

Vaihtuvat näyttelyt:
7.1.–5.3. Dora Jung – pellavan kuvittaja
11.3.–7.5. Rohkea. Ajassa. Aito. Suomen rakastetuin koru 80 vuotta. Kalevala Korun juhlanäyttely.
20.5.–3.12. Suomalainen kansallispuku

Aulagalleria: