Vuoden käsityöläinen 2016

Kengänkorjaaja Juho Erving

Tänä vuonna Suomen käsityön museo halusi nostaa esille korjauskäsityöläisen ja valituksi tuli kengänkorjaaja Juho Ervingin Helsingistä. Joitakin vuosikymmeniä sitten oli itsestään selvää, että esineet tehtiin kestävistä materiaaleista, niitä huollettiin ja korjattiin aina uudelleen ja uudelleen. Nyt Vintagekenkien korjaaja tarvitsee käytettyjen materiaalien ja vanhojen työtapojen ymmärrystä, jotta hyvin sisään ajetuista kengistä saadaan tänä päivänä toimivat menopelit.

Museossa suutari Ervingin työhön voi tutustua valokuvin, videoin ja esinein Käsityössä elämän tuntu –perusnäyttelyn vitriinissä 26.4.2016–9.4.2017.

Vintagekenkien käyttäjästä korjaajaksi

Vintagepukeutumisesta kiinnostunut Juho Erving s.1981 muutti nuorena Kuusamosta Helsinkiin ja hurahti todenteolla vintagekenkiin. Hän osti kenkiä kirpputoreilta ja second hand -kaupoista, useita kymmeniä pareja. Kengissä miellytti niiden muotokieli ja kauniit yksityiskohdat. Hyvin sisään ajetut kengät olivat nuoren miehen jalassa mukavammat kuin uudet. Valtaosa Ervingin hankkimista kengistä olivat kotimaisia, 1920-50-luvuilla valmistettuja laatukenkiä. Niitä hän kävi korjauttamassa suutarimestari Esko Jaakolalla, jonka kädenjälkeä ja taitavaa osaamista hän ihaili ja sai kipinän suutarintyöhön. Siviilipalveluksen jälkeen Erving hakeutui yhdeksän kuukautta kestävään suutarin koulutukseen Kankaanpäähän. Sen jälkeen hän työskenteli kymmenisen vuotta eri suutarinliikkeissä sekä jalkine- ja nahka-alan maahantuonti- ja tukkuliikkeessä.

Kiinnittyminen kivijalkaan

Suutarinverstas ja kivijalkaliike eivät olleet Ervingin suunnitelmissa. Hän huomasi myynnissä olevan suutarinliikkeen ja meni katsomaan sitä uteliaisuuttaan. Muutaman päivän päästä hän kuitenkin havaitsi olevansa liikkeen omistaja, vaikkei niin pitänytkään käydä. Päätöstä lienee vauhdittanut vanhan tutun, suutarimestari Jaakolan putsikone, joka oli kulkeutunut liikkeeseen. Jaakolan luona hän oli vapaa-aikoinaan käynyt tekemässä omia korjausprojektejaan. Elokuussa 2014 Suutari Erving -liike avautui Töölössä paikalla, missä on toiminut suutarinliike jo vuosikymmeniä.

Pinnasta pohjaan

Tavallisesti suutarintyö koostuu kenkien kantalappujen vaihtamisesta, saumojen tikkaamisesta, vetoketjujen vaihtamisesta, avainten tekemisestä ja kenkien hoitotarvikkeiden myynnistä. Suutari Erving on erikoistunut tekemään vintagekenkien korjauksia ja suuritöisiä pohjauksia eli vaihtamaan kenkiin kokonaan uudet pohjat. Vintagekenkien korjaamisen Erving on oppinut purkamalla kenkiä osiin ja entisöimällä niitä. Samalla hän on oppinut arvostamaan vanhaa käsityötaitoa. Suomessa Erving on ainoa, joka tekee Red Wing -kenkien korjauksia. Yli sata vuotta sitten perustetussa Red Wing -tehtaassa tehdään perinteisin menetelmin reunuskenkiä, joissa pohja on ommeltu päälliseen eikä vain liimattu. Nämä kengät on tehty työkäyttöön ja kovaan kulutukseen ja niiltä vaaditaan kestävyyden lisäksi myös käyttömukavuutta.

Vapaata ja vaativaa

- Yrittäjän vapaus on hienoa, kun saa tehdä asiat omalla tavallaan. Opiskeluaikana opettaja sanoi minulle, että sun täytyy ottaa vastaan se oppi, minkä katsot hyväksi. Ja sillä on menty. Kaikki tekevät erilailla. Pitää pysyä lujana ja tehdä niin kuin itse katsoo parhaaksi.
Nyt on hienoa, kun omista ratkaisuistaan saa kiitosta. Asiakkaat ovat kiitollisia huolella ja laadukkailla materiaaleilla korjatuista kengistään, jotka kestävät taas vuosia. Uusia asiakkaita ja korjattavia kenkiä tulee jatkuvasti ympäri Suomea ja myös ulkomailta. Vaikka koneet ovat apuna, tarvitaan suutarintyössä edelleen lihasvoimaa ja sitkeyttä sekä tarkkaa silmää ja kättä ohjamaan ohentamista, leikkaamista, ompelua, liimaamista ja viimeistelyä. Ervingin pää on täynnä uusia ideoita ja suunnitelmia. Haaveena on mm. oppia tekemään omat kengät alusta asti ja suorittaa suutarimestarin tutkinto.

Museo on valinnut vuoden käsityöläisiä vuodesta 2008 lähtien

Vuosittain Taidon päivänä Suomen käsityön museo valitsee Vuoden käsityöläisen. Valinnalla halutaan nostaa esille eri alojen ammattikäsityöläisiä ja siten laajentaa käsitystä käsityöstä. Edellisvuosina valitut käsityöläiset ovat:
2015: mediataiteilija Matti Niinimäki
2014: parturimestari Bror Bäckström
2013: kakkutaiteilija Emma Iivanainen
2012: neulesuunnittelija Veera Välimäki
2011: neurokirurgian professori Juha Hernesniemi
2010: tatuoija Antti Rossi
2009: tekstiilisuunnittelija Helbe Pajari
2008: käsityöyrittäjä Anu Rinkinen
Tutustu aiempiin Vuoden käsityöläisiin.

Juho Erving
suutarierving(at)gmail.com