Asiakasraati

Mitä muistoja sinun kansallispukuusi liittyy?

Suomen käsityön museo tiistai 7.11.2017 klo 17.30–19.30

Museon asiakasraadissa kerätään kaiken ikäisiä muistoja kansallispuvuista.

Muistan kun näin televisiossa lähetystä tanhuillasta ja sen jälkeen sain kansallispuvuista pakkomielteen. Kun olin 15, tunnistin Suomen kansallispuvut (lähes kaikki) ja piirsin vain niitä. Muinaispuvut ja kansanpuvut alkoivat kiinnostaa lukioaikoina. Merkillistä kyllä en päätynyt tekstiilitaideteollisuuden alalle.
- Nainen 24 vuotta.

Mitä muistoja sinun kansallispukuusi liittyy? Vai piileskeleekö mielesi sopukoissa kommelluksia kansallispuvuissa, vaikka sellaista ei omasta kaapista löydykään? Suomen käsityön museon asiakasraadissa tiistaina 7.11. sukelletaan kansallispukumuistoihin klo 17.30–19.30.

Kaikille avoimeen muisteluiltaan on vapaa pääsy. Tule kertomaan oma tarinasi ja jakamaan se muiden kanssa. Samalla kuulet millaisia ovat toisten muistot kansallispuvuista. Mitä hyviä muistoja siihen liittyy tai mitä kommelluksia sen käyttöön tai valmistamiseen liittyy.

Muistoja on kerätty tänä vuonna Kalevala koruista ja sodan jälkeisistä kotikäsitöistä. Nyt on vuorossa kansallispuvut. Muistojen kerääminen on osa Suomen käsityön museon nykytallennustyötä, jossa keskitytään keräämään aineetonta perintöä museon kokoelmia täydentämään.

Muisteluiltaan osallistujat voivat myös tutustua ennen muisteluillan alkua, klo 17 lähtien, maksutta Suomalainen kansallispuku –näyttelyyn. Muisteluiltaan osallistuminen ei edellytä oman kansallispuvun omistamista. Voit tulla myös paikalle kuulemaan muiden värikkäitä tarinoita kansallispukujen parissa.