Joulunavausviikonloppu tuo pajoja Suomen käsityön museoon

Satumainen jouluavaus löytyy myös Suomen käsityön museosta joulunavausviikonloppuna 2017. Perjantaina 24.11. museossa tehdään lumihiutaleita pientä materiaalimaksua vastaan ja Pukupäivässä lauantaina 25.11. pureudutaan kansallispukupulmiin kansallispukuklinikassa ja ommellaan rannekkeita työpajassa.

Museon joulunavauspajassa perjantaina 24.11. klo 12–17 pääsee talvisen satumaiseen tunnelmaan lumihiutaleita tekemällä, vaikkei valkea lumi vielä maata peittäisikään. Hamahelmistä koottavat ja silitettävät, uniikit lumihiutaleet sopivat niin omaan kuuseen kuin ikkunaakin koristamaan. Paja sopii kaikenikäisille ja materiaalimaksua perimme vain 50 senttiä per lumitähti. Koko perheen pajaa vetää tp. amanuenssi Jaana Peltonen ja museolehtori Raija Manninen. Paja pidetään museon luentosalissa.

Voit myös ostaa käsinneulottuja sukkia museossa viikottain kokoontuvalta Sukkapiiriltä. Sukkapiiri neuloo sukkia hyväntekeväisyytenä mm. ensi- ja turvakoteihin. Sukkien myynnillä he keräävät rahaa lankojen ostoon. Sukkapiiri kokoontuu museon pajassa klo 12-15.

Syksyn viimeisessä Pukupäivässä lauantaina 25.11. pureudutaan kansallispukupulmiin ja tehdään rannekkeita työpajassa.  Kansallispukuasiantuntija Ritva Hänninen neuvoo maksutta kansallispuvun valmistuksessa museon luentosalissa klo 11–15. Ota oma keskeneräinen pukusi mukaan ja saat ohjausta ongelmakohtiin kädestä pitäen. Pukupäivän pajassa valmistetaan koristerannekkeita klo 11–15. Erilaisista kankaista ja kuoseista luodaan kirjomalla ja ompelemalla erityylisiä irtorannekkeita, joilla piristyy pimeinkin kaamosajan puku. Luo omaasi gootti- tai steampunkhenkeä tai tekaise hipinkin mentaliteettiin sopiva kukkaisempi koristeranneke kuvataiteilija Katri Pirin ohjauksessa. Jokainen saa koostaa haluamansa tyylisen koristuksen materiaalien sallimissa rajoissa. Materiaalimaksu on 3 euroa per ranneke.

Pääset myös ihastelemaan vasta avautunutta Suomen nukketaiteilijat ry:n joulunäyttelyä museon ikkunassa. Suomen Itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuosi ja nukketaiteilijoiden kehittymisen ja muutoksen halu kohtaavat Ikkunagallerian näyttelyssä, jossa teema on tänä vuonna Laulu Suomen soi.
Lue näyttelytiedote

Museoon on joulunavausviikonloppuna 24.–26.11.2017 vapaa pääsy!

Tapahtumat ovat osa Joulukylä Jyväskylä -kokonaisuutta. Katso muut jouluiset tapahtumat osoitteesta: https://visitjyvaskyla.fi/joulu