Kuva: Sari Koskinen

Minun kalevalakoruni

Suomen käsityön museo, tiistai 21.3. klo 17.30–19.30

Suomen käsityön museo on vuosien saatossa kerännyt esinemuistoja näyttelyitä varten ja näyttelyistämme voikin löytää esimerkiksi koulukäsityö-, ryijy- ja pöytäliinamuistoja. Nyt kokeilemme ja kehittelemme erilaisia tapoja, miten muistitietoa voidaan tallentaa museoihin. Yhdessä muistelu on niistä yksi ja sitä kokeillaan tiistaina 21.3. klo 17.30–19.30 Kalevala Korun merkeissä.

Tule sinäkin muistelemaan. Mikä tekee tästä Kalevala Korusta merkityksellisen juuri sinulle? Miksi se on niin tärkeä ja henkilökohtainen?

Kaikille avoimeen muisteluiltaan on vapaa pääsy. Ota korusi tai kuva siitä mukaasi ja tule kertomaan oma tarinasi ja jakamaan se muiden kanssa. Samalla kuulet millaisia ovat toisten muistot.

Inspiraation muisteluillan järjestämiseen saimme Kalevala Korun Rohkea. Ajassa. Aito. Suomen rakastetuin koru 80 vuotta –juhlanäyttelystä ja päätimme järjestää paikallisten Kalevalaisten naisten kanssa yhteisen muisteluillan. Kalevalaisten naisten liitto omistaa Kalevala Korun, joka tunnetaan vahvojen tarinoiden kertojana, yhteiskunnallisena vaikuttajana sekä suomalaisen muotoilun ja kädentaidon puolestapuhujana. Tule siis antamaan oman tarinasi Kalevala Korusta tallennettavaksi jälkipolville museon kokoelmiin.

Muistojen keräämistä jatketaan pitkin vuotta teemojen vaihdellessa. Tulossa on esimerkiksi kotiin liittyvien muistojen keräilyilta.

Muisteluiltaan osallistujat voivat myös tutustua ennen muisteluillan alkua, klo 17 lähtien, maksutta museon näyttelyihin Rohkea. Ajassa. Aito. Suomen rakastetuin koru 80 vuotta sekä Puu kuin koru – Kalevala Korun puinen 1940-luku.