Suomen käsityön museon vuoden 2018 näyttelyt

Suomen käsityön museon näyttelyissä vuonna 2018 syvennytään taiteen ja käsityön häilyvään rajapintaan. Pitkin vuotta näyttelyissä on esillä käsityötekniikoin tuotettua taidetta. Alkuvuoden pohdiskeleva ote vaihtuu kesän korvalla hullutteluun käsityötekniikoilla ja vuosi huipentuu huovan ylistykseen. Ikkunagallerian myyntinäyttelyissä haistellaan käsityömaailman ja muotoilun tämän hetkisiä trendejä.

Näyttelykevään aloittaa Memento – Ulla Pohjola ja Kaija Poijula 7.1.–15.4., jossa kaksi yksityisnäyttelyä sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi. Pohjola ja Poijula ovat tarinankertojia, joiden teokset kuvittavat heidän sisäistä maailmaansa. Näkymättömän selittämätöntä läsnäoloa luovivat taiteilijat ottavat esineeseen käyttäjältään jääneen muiston, hetken kokemuksen, osaksi teostaan ja antavat elämää nähneille esineille ja luontokappaleille uuden elämän.

Aulagalleriassa on samaan aikaan Mementon kanssa esillä Sointuja sikarilaatikoista -näyttely 15.4. saakka. Näyttelyssä esitellään jyväskyläläisen Tommi Kuokkasen sikarilaatikkokitaroita. Kuokkasen kitarat on valmistettu sikarilaatikoista ja muista kierrätysmateriaaleista. 1800-luvun puolivälin Pohjois-Amerikasta juurensa saavat kitarat syntyivät korvikkeena aidoille ja kalliille kielisoittimille. Edelleen sikarilaatikkokitaroiden ainutlaatuinen, raaka ääni viehättää monia soittajia, jotka etsivät musiikkiinsa alkuperäisiä blues-sävyjä menneisyydestä.

Vuoden päänäyttely Pehmeetä touhua 28.4.–2.12. on rajoja rikkoja ja hullutteleva, pohjoismaista outsider-käsityötaidetta esittelevä kokonaisuus. Tekniikoiden ja materiaalien villiä ilottelua kuratoivat taiteen tutkija Minna Haveri ja K.H. Renlundin museon ITE-amanuenssi Elina Vuorimies. Hillittömyyden rinnalla näyttely haluaa nostaa esiin sen uutteruuden ja sitkeyden, mitä teosten luominen tekijöiltään vaatii.

Vuoden päättää Suomen huopayhdistys Filtti ry:n 20-vuotisjuhlanäyttely Huopaa huomiselle 20.12.2018–5.5.2019. Filtti ry:n jäsenten jurytetyn näyttelyn kuratoi ja suunnittelee kuvataiteilija ja kriitikko Hannu Castrén.

Tänäkin vuonna Ikkunagallerian näyttelyt ovat pääosin myyntinäyttelyitä, jotka tuovat tullessaan käden ulottuville tuotteita ympäri Suomea. Balabin – Kaksi sukupolvea korutaidetta10.1.–16.3. esittelee Lappeenrannassa vaikuttavien Nikoilai ja Melitina Balabinin koruja. Nikolai tuo näyttelyyn hiekkavalutekniikalla valmistettuja veistoksellisia korujaan ja Melitina hopeaa ja luonnonmateriaaleja yhdistäviä koruja. Puuesineitä näytille tuo UUP – Puuseppä-arkkitehti Yoshimasa Yamada 21.3.–27.5. Habitare-suunnittelukilpailun pääpalkinnon vuonna 2011 voittaneen Yamadan tuotteiden suunnittelun ja työskentelyn filosofiaan on vaikuttanut vahvasti japanilainen taidekäsityö sekä Fiskarsissa hankittu puusepän työkokemus.

Jo vakiintuneeksi muodostuneen kesän pop-up -kaupan ja myyntinäyttelyn tuo tänä vuonna rovaniemeläinen mainoa CRAFT & DESIGN 30.5.–31.8. Käsityötä ja muotoilua pohjoisella twistillä esittelevä ryhmänäyttely rikastaa museokauppaa yksilöllisillä tuotteillaan. Pehmeän laskeutumisen kohti syksyä tarjoilee Second Chance 5.9.–9.11., jonka suomalaisena pientuotantona tekemät vaatemallistot naisille ja lapsille luottavat pehmeisiin arvoihin ja suomalaiseen neulokseen. Näyttelyvuoden päättää Suomen Nukketaiteilijat ry:n perinteinen joulunäyttely 14.11.2018 - 5.1.2019.

Näyttelyt 2018

Vaihtuvat näyttelyt:
7.1.–15.4. Memento - Ulla Pohjola ja Kaija Poijula
28.4.–2.12. Pehmeetä touhua
20.12.2018–5.5.2019 Huopaa huomiselle

Aulagalleria:
16.12.2017–15.4.2018 Sointuja sikarilaatikoista /p>

Ikkunagalleria:
10.1.–18.3. Balabin - Kaksi sukupolvea korutaidetta
21.3.–27.5. UUP – Puuseppä / arkkitehti Yoshimasa Yamada
30.5.–31.8. mainoa CRAFT & DESIGN pop-up
5.9.–9.11. Second Chance