Kuva: Vasemmalla hattu ennen konservointia. Oikealla konservoinnin jälkeen.

Majuri J.C. Pistolekors ja 200 vuotta vanha kolkkahattu

Vanhan Korpilahden Kotiseutuyhdistys esittelee Keski-Suomen päivänä 18.4.2018 majuri J.C. Pistolekorsin 200 vuotta vanhan kolkkahatun. Sotilaspukuun 1800-luvun alussa kuulunut päähine on konservoitu Jyväskylän Konservointikeskuksessa vuonna 2017. Työ on tehty Museoviraston harkinnanvaraisella avustuksella sekä Vanhan Korpilahden Kotiseutuyhdistyksen varoin. Kolkkahattu sijoitetaan Korpilahden kirkkoon sille erikseen varattuun vitriiniin, kun kirkon remontti valmistuu. Majurin sotilasvirkapukuun kuuluva miekka ja vyö kuuluvat esille asetettavaan kokonaisuuteen.

Isolierinen huopahattu on valmistettu kaninkarvasta tehdystä kovitetusta huovasta. Vuosisatojen kuluessa suuret lierit ovat kääntyneet kippuralle. Alun perin hatun lierit taivutettiin edestä ja takaa suoraan ylöspäin. Kyseessä on siten kaksikolkkahattu, jota majuri piti päässään poikittain 1700-luvun mallin mukaan. Samankaltaiseen päähineeseen sonnustautui myös Ranskan Napoléon Bonaparte.

Majuri Pistolekorsin kolkkahattu esitellään Korpilahden seurakuntatalolla klo 18 alkavassa tilaisuudessa, jonne on vapaa pääsy.

Tilaisuuden ohjelma: www.keskisuomi.fi/kspaiva