Suomen käsityön museo - The Craft Museum of Finland
Kuva: Maria Kupari, Kukkatarha.

Maria Kuparin Mosaiikkia! -kirjan julkaisutilaisuus

Jyväskyläläisen Maria Kuparin Mosaiikkia! -kirjan julkaisutilaisuudessa lumoudutaan tuhannesta ja yhdestä sirpaleesta perjantaina 17.8. klo 15–17.

Mosaiikkitaiteilija Maria Kuparin Mosaiikkia! -kirjan julkaisutilaisuudessa hurmaannutaan rikkomisen ja rakentamisen tuomasta vapaudesta ja rohkaistutaan leikillisyyteen Suomen käsityön museossa perjantaina 17.8. klo 15–17.

Jyväskyläläisen Maria Kuparin mosaiikkitöissä yhdistyy retrohenkinen värileikki, mummolan ruusukupit ja huumori. Hänelle mosaiikkitöiden teko on hauskanpitoa, väreillä ja muodoilla herkuttelua – puhdasta flow-tilaa. Mosaiikin parissa työskentely vaatii keskittymistä, mutta antaa vapautta, kun jokaisen mosaiikkipalan muodon pääsee määräämään itse käsin leikkaamalla.

13.8. julkaistava Maria Kuparin mosaiikkikirja Mosaiikkia! kertoo tuhannen ja yhden sirpaleen lumosta, mosaiikkiin hurahtamisesta ja kuinka mosaiikkisaksilla yhdistetään modernia ja perinnettä. Julkaisutilaisuudessa Suomen käsityön museolla Kupari esittelee omia mosaiikkitöitään ja kertoo niiden luomisesta sekä esittelee ideoita kirjan kokoamisen takana. Kirjan julkistamistapahtumaan on vapaa pääsy. Tilaisuudessa on mahdollista myös hankkia oma kappale Mosaiikkia! -kirjaa, Maria Kuparin nimikirjoituksella varustettuna tietenkin. Julkaisutilaisuudessa tarjoiluja.

Maria Kuparin Mosaiikkia! -kirjan monipuolisia ohjeita seuraamalla pääsee perille modernien mosaiikkitöiden tekemisestä ja saa ideoita omien töiden suunnitteluun. Halvimmillaan töiden materiaali on ilmaista, sillä mosaiikkiin voi kierrättää hyllyjen perukoilta löytyvät kipot ja kupit. Ohjeissa otetaan haltuun myös uusina hankittavat materiaalit ja näytetään, miten vanhaa ja uutta yhdistellään luontevasti.

Maria Kuparin mosaiikkia pääsee elokuun ajan myös ihailemaan näyttelyssä Galleria Sarassa Laukaassa. Kupari avaa kirjanjulkistamistilaisuudessa Mosaiikkia! -näyttelynsä sisältöjä yhdessä Mirja Aution kanssa.

Mosaiikkitaiteilija Maria Kupari (s. 1984) on kotoisin Vesangasta ja valmistunut Keski-Suomen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta vuonna 2004. Kirjaa kootessaan Kupari suoritti käsityöntekijän ammattitutkinnon, suuntautumisenaan tuotemuotoilu, Taitokeskuksessa Jyväskylässä. Hän asuu perheensä kanssa Jyväskylässä.

Maria Kupari, kuparimaria (at) gmail.com
Hanna-Leena Soisalo, Atena Kustannus Oy, p. 010 421 4202, hanna-leena.soisalo (at) atena.fi