Näyttelyn esittely

Pohjoista henkivän mainoa POP UP -näyttelyn yleisöesittely

Suomen käsityön museo sunnuntaina 22.7.2018 klo 14–17

Pohjoinen muotoilu on tehnyt pesän kesäksi Suomen käsityön museon Ikkunagalleriaan. Mainoa POP UP -myyntinäyttelyssä on esillä rovaniemeläisen mainoa CRAFT & DESIGN -kivijalkamyymälän muotoilijoiden ja käsityöläisten tuotteita, joita mainoan yrittäjä, muotoilija, TaM Irma Annanpalo-Tuisku esittelee yleisölle sunnuntaina 22.7. klo 14–17. Esittelyyn on vapaa pääsy.

Suomen käsityön museo kutsui mainoa CRAFT & DESIGN -liikkeeseen kytkeytyviä muotoilijoita, käsityöläisiä ja taiteilijoita ”pohjoisena muotoilijakollektiivina” vuoden 2018 kesänäyttelyn pitäjiksi Jyväskylään. Näyttely on esillä museon Ikkunagalleriassa 1.9.2018 saakka. Annanpalo-Tuisku perusti mainoa CRAFT & DESIGNin Rovaniemelle kesäkuussa 2008 vaihtoehdoksi teollisille matkamuistoille ja mainoa POP UP -näyttely onkin liikkeen 10-vuotisjuhlanäyttely.

Mainoa POP UP on ryhmänäyttely, jonka osallistujat ovat mainoa CRAFT & Designin pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita. Ryhmään kuuluvat tekstiilimuotoilija Tuija Heikkinen, kuvataiteen opettaja TaM Elisa Ahonen, keraamikko Silja Mustaparta, muotoilija ja kultaseppä Piia Södergård sekä mainoan yrittäjä, muotoilija, TaM Irma Annanpalo-Tuisku.

Mainoan toimintaperiaatteeseen kuuluu toimia kanavana suomalaisen ammattimaiseen muotoilun ja käsityön esiintuomiseen. Yritys tuo ammattimaista uniikki- ja piensarjatuotantoa yleisön nähtäville ja ulottuville ja nyt myös Keski-Suomeen. Mainoa POP UP -näyttelyn myötä osan näyttelyn tekijöiden tuotteista on ensimmäistä kertaa esillä napapiirin eteläpuolella. Heinäkuisessa esittelyssä Annanpalo-Tuisku kertoo yrityksen toiminnasta ja esittelee näyttelyssä olevien muotoilijoiden ja käsityöläisten tuotantoa.

Myyntinäyttelyn kattaus koostuu koruista, kattaustuotteista, sisustus- ja keittiötekstiileistä, julisteista ja keraamisista veistoksista. Esineitä yhdistää piensarjatuotanto ja pohjoinen elementti. Pohjoisuus näkyy näyttelyssä niin aiheina, materiaaleina, muotokielenä että mielentilana. Kaikki myyntinäyttelyn tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa ja suunnittelijat osallistuvat suurelta osin myös itse tuotteiden valmistukseen. Heikkinen, Ahonen ja Annanpalo-Tuisku toimivat Rovaniemellä, Södergård Ivalossa ja Mustaparta Oulussa.

Näyttely on osa Suomen käsityön museon käsityöläis- ja muotoilijakollektiiveja esittelevien kesänäyttelyiden sarjaa. Aiemmissa näyttelyissä esillä ovat olleet mm. Fiskarsin muotoilijoiden, käsityöläisten ja taiteilijoiden osuuskunta sekä helsinkiläisen Okra-liikkeen muotoilijat ja käsityöläiset sekä MadeBy Helsinki liikkeen muotoilijat ja käsityöläiset.

mainoan esittelyn Facebook-tapahtuma

Irma Annanpalo-Tuisku, mainoa CRAFT & DESIGN, p. 040 717 5153, mainoa (at) mainoadesign.fi

www.mainoadesign.fi