Kuvassa mittaillaan puettavaa patsasta. Paikalla Mukuista Riitta Rissanen, Arja Ilonen, Mervi Kalavainen, Mirjam Sneck, Katja Manner ja Sirkka Suntioinen. Kuva: Jaana Peltola.

Ympäristön ja mielen elävöittämistä vapaaehtoistoiminnassa

Keväällä Suomen käsityön museo oli mukana polkaisemassa käyntiin Puetaan patsaat -projektia, jossa haluttiin pehmentää veistoksia niille luonteenomaisten asusteiden avulla ja samalla veistostaidetta tuodaan näkyväksi muuttamalla teosten kontekstia tilapäisesti. Museon vapaaehtoiset eli Museokumppanit innostuivat aiheesta ja halusivat osallistua. Tavoitteena oli saada vähintään yksi patsas puettua Kulttuurisuunnistukseen mennessä.

Museokumppanit valitsivat omakseen Heikki Häiväojan pienen, vuonna 1961 valmistuneen, Auringonpalvojat-veistoksen Lutakon sataman puistossa. Museokumppaneiden ideana oli tuoda patsas näkyville, sillä se vaikuttaa hukkuvan suureen tilaan. Patsaan herkät hahmot vaikuttavat alastomilta, patsasta onkin kutsuttu myös nimellä Alastomat auringossa. Kun tarkasti katsoo, huomaa, että taiteilija on pukenut hahmot pieniin uima-asuihin. Patsas on sijainnut vuosien saatossa useassa eri paikassa, joista yksi oli vesialtaassa. Tämä yksityiskohta herätti Museokumppaneissa idean, että pehmennetään patsaan massiivista jalkaosaa tuomalla vesiaihe ja rantafiilis takaisin patsaaseen. Tällöin huomio keskittyisi juuri itse Auringonpalvojiin, eikä epäesteettiseksi koettuun patsaan jalustaan. Ja eihän piknikille voi rantaan mennä ilman eväskoria, joten sen toteuttaminen punottiin osaksi projektia.
- Museokumppanit virkkasivat eväskorin ja tietenkin myös herkut koria täyttämään, Suomen käsityön museon vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Jaana Peltola kertoo.

Patsaan pukeminen on ollut koko kesän mittainen projekti. Yhteensä kymmenen Museokumppania sitoutui veistoksen elävöittämiseen, ensin mittailemalla, suunnittelemalla ja kesän aikana asusteita sekä pukineita toteuttamalla. Museokumppanit pohtivat projektin aikana suhdettaan rakennettuun ympäristöön ja miten vähälle huomiolle veistokset jäävät. Materiaalivalinnoissa edettiin ympäristötaiteen periaattein – kierrätysmateriaaleista, yleisön museon Avoimeen Pajaan lahjoittamista langoista ja kankaista sekä vapaaehtoisten omista varastoista löytyi kaikki tarvittava materiaali. Nyt, Kulttuurisuunnistuksen ollessa käsillä, itse patsaan pukeminen on koittanut. Puettu patsas julkistetaan sunnuntaina 2.9. osana Kulttuurisuunnistusta. Puettuja Auringonpalvojia voi käydä ihailemassa paitsi Kulttuurisuunnistuksen lomassa, aina Valon kaupunki -tapahtumaan 29.9. saakka, jonka jälkeen patsas palautetaan alkuperäiseen asuunsa.

Suomen käsityön museon vapaaehtoiset eli Museokumppanit ovat työskennelleet monissa eri tehtävissä museossa viimeisen vuoden aikana. Vertaistoiminnan kehittäminen varsinaisen museon vapaaehtoistoiminnan rinnalle on ollut yksi Museokumppaneille tärkeitä osa-alueita, ja patsaiden pukeminen osui tähän osaan hienosti. Museokumppanit ovat kokoontuneet kerran kuukaudessa museossa ja pysähtyneet hetkeksi keskustelemaan, tekemään käsitöitä ja pohtimaan elämää.

Patsaiden pukemisprojektin alustana toimii Suomen käsityön museo ja museon pohjoismaista outsider-käsityötaidetta esittelevä Pehmeetä touhua -näyttely. Samaa villikkomaista elämänotetta haluttiin ulottaa kaupunkikuvaan julkisten veistosten elävöittämisen kautta.

Heikki Häiväojan Auringonpalvojat -veistos www3.jkl.fi/taidemuseo/veistokset/veistokset/066.html

Jaana Peltola, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, Suomen käsityön museo, p. 050 566 2187, jaana.peltola (at) jkl.fi