Saamelaisten kansallispäivä

Suomen käsityön museo tiistaina 6.2.2018 klo 17.30-19.30

Suomen käsityön museo juhlistaa saamelaisten kansallispäivää kertomalla saamelaisuudesta, saamenpuvusta ja pukeutumisen periaatteista.

Museossa on esillä näyttely Enontekiön gákti – Kitti-suvun naisten pukuja, jonka kokoamisesta vastannut FM Maritta Stoor-Lehtonen myös esittelee näyttelyn kiinnostuneille illan aikana.

Tapahtumaan on kaikille vapaa pääsy.

Jyväskyläläisen Maritta Stoor-Lehtosen, saamenkieliseltä nimeltään Pikku-Hannun Hansin Hilkan Marittan, suvun naisten puvut edustavat tunturisaamelaista mallia ja esittelevät enontekiöläistä tapaa rakentaa asukokonaisuus. Luennossa avataan saamelaispukujen rakennetta sekä kerrotaan puvuista käydyistä kiistoista. Luennon jälkeen Maritta esittelee näyttelyn ja kertoo esimerkiksi miksi tietyt värit - pinkki, violetti ja fuksia - täyttävät hänen sukuhaaransa naisten vaatekaapit.

”Saamenpuku kuuluu vain saamelaisille. Turismi, matkailuteollisuus ja muu julkinen kulttuurinen omiminen loukkaavat saamelaista tapaoikeutta, siksi saamenpuvun käyttöä halutaan ohjeistaa”, Maritta Stoor-Lehtonen kertoo.

Tapahtumaan on kutsuttu Sis-Suoma Sámesearvi Bárbmu rs:n eli Sisä-Suomen Saamelaisyhdistys Bárbmu ry:n kautta keskisuomalaisia saamelaisia tulemaan mukaan ja heitä on kannustettu pukeutumaan omaan saamenpukuunsa. Kaikki ovat tervetulleita kuuntelemaan luentoa ja opastusta ja siten rikastuttamaan tietouttaan saamelaisuudesta.

Lue näyttelytiedote

facebook.com/events/626217034436345