Vapaakirjontaa ja pahan torjuntaa käsityökahvilassa

Think Pink

Suomen käsityön museo perjantai 12.10.2018 klo 12–18

Suomen käsityön museo on jo useiden vuosien ajan ollut tukemassa Roosa nauha -keräystä pinkeillä tapahtumilla. Tänä vuonna Roosa nauha -päivää vietetään Think Pink -teemalla perjantaina 12.10. klo 12–18.

Käsityökahvilassa joukkoistetaan tarjoilut rintasyöpätutkimuksen hyväksi, tallennetaan onnellisia käsityökokemuksia osana Onni museoon -tempausta ja kirjotaan porukalla villaisella. Päivän aikana kerätyt kahvilatuotot ja lahjoitukset menevät lyhentämättöminä Roosa nauha -keräykseen ja siten rintasyöpätutkimukseen ja sairastuneiden neuvontapalveluun. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Pinkki käsityökahvila luo puitteet hyvän tekemiselle

Ota roosa nauha asiaksesi ja leivo kotonasi pinkkejä leivonnaisia yli oman tarpeen ja tuo ne myytäväksi museon järjestämään käsityökahvilaan. Allergioiden varalta laita herkkusi mukaan myös tuoteseloste. Museon vapaaehtoiset, Mukut, keittävät maistuvat kahvit. Näin meillä on joukkoistettu herkkukahvila, jonka tuotto kokonaisuudessaan menee rintasyöpätutkimuksen hyväksi. Rintasyöpään sairastuu lähes joka kahdeksas suomalaisnainen jossain elämänsä vaiheessa ja vuosittain sairastuu noin 5 000 naista.

Herkullisen käsityökahvilan yhteydessä on kirjontapaja, jossa pääset kirjomaan pienen esineen villakirjonnalla vanhoilla tai ihan uusilla tai pähkähulluilla kuvioilla ja millä värillä vaan. Materiaalit ja neuvot saat paikan päältä pientä materiaalimaksua vastaan. Voit ottaa mukaan myös oman keskeneräisen kirjontatyösi. Kirjotaan yhdessä, se voimauttaa.

Museon vuoden käsityötekniikka on villakirjonta

Museo on valinnut kymmenenä vuonna vuoden käsityöläisen ja valinnalla on etsitty käsityön rajoja. Koska käsityön rajat muuttuvat alati, päätettiin vuoden käsityöläisen valinta painaa villaisella. Myös monet muut tahot valitsevat vuoden käsityöläisen. Tulevina vuosina nostamme esiin museon kokoelmista perinteisiä käsityötekniikoita. Tällä valinnalle komppaamme Taitoliiton Vuoden käsityötekniikka valintaa. Taitoliiton tämän vuoden käsityötekniikka on kirjonta ja museolla villakirjonta villalle.

Museolehtori Raija Manninen pitää esitelmän villakirjonnasta klo 16.30–17.00 Think pink -tapahtuman yhteydessä. Museon perusnäyttelyn yhteen vitriiniin on laitettu esille villakirjottuja, rekipeitteitä, keinutuolinmattoja ja muhkeita tyynyjä.

Onnelliset käsityökokemukset

Pinkki väri liitetään usein unelmiin ja onnellisuuteen. Pinkissä käsityökahvilassa kerätään onnellisia käsityökokemuksia. Tuo mukanasi käsityö (esineenä tai kuvana), joka on tekemisenä, tuotteena tai hankintana tuottanut sinulle onnellisuutta ja antanut voimia harmaanakin päivänä. Käsityökahvilassa voit jakaa tarinasi kahvittelijoiden kesken ja/tai antaa museon tallentaa kokemuksesi valokuvaamalla ja videoimalla. Jos et pääse paikalle, voit jakaa kokemuksesi myös Instagramissa tägäämällä kuvaasi @suomenkasityonmuseo ja #onnimuseoon #onnentallentajat. Kerro kuvan yhteydessä miksi juuri tämä käsityö tai sen tekeminen toi sinulle onnen tunteen. Liittyykö käsityö johonkin elämänvaiheeseen tai tiettyyn tapahtumaan vai oliko joku sen yksityiskohdista erityisen merkityksellinen sinulle?

Kaikkien onnellisten käsityökokemusten tallentamiseen osallistujien kesken arvotaan Museokortti. Tempaus on voimassa 12.10. Think Pink -tapahtumassa ja Instagramissa 12.–31.10.2018. Voittajaan otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti. Instagramissa arvontaan voi osallistua vain julkisella profiililla. Osallistujan valitsema kuva ja tiedot tullaan tallentamaan osaksi museon kokoelmia.

Think Pink -käsityökahvila toimii lähtölaukauksena onnenhetkien tallennukselle ja on osa Onni museoon -tallennustapahtumaa, joka järjestetään 12.10. samanaikaisesti ympäri Suomea TAKOn eli museoalan tallennus- ja kokoelmayhteistyöverkoston toimesta.

Pukeudu pinkkiin! Katso Think Pink!