Käsityöläisenä nyt Anu Rinkinen Popper Design oy

Kuva: Mikko Auerniitty.

Perusnäyttelyn uuden Käsityöläisyys nyt -teemavitriinin on sisustanut töillään jyväskyläläinen tekstiilitaiteilija Anu Rinkinen. Tuotteet ovat esillä museossa kertomassa yhtenä otantana tämän hetken käsityöläisyydestä. Vitriinissä esiteltävä käsityöläinen vaihtuu vuosittain Taidon päivänä huhtikuussa.

AnunRinkisen käsityöyrityksen ideana on ollut perustamisestaan lähtien (1998) valmistaa värikkäitä, iloa tuottavia käsinmaalattuja sisustustekstiilejä ja tuotteita puuvillasta, villasta ja pellavasta. Hauskat eläimet ja kukat saavat jokaisen hyvälle tuulelle. Haluan erottua tuotteillani isojen ketjujen muotiväreistä ja kuoseista, kertoo Anu Rinkinen. Popperin tuotteissa toistuvat voimakkaat värit ja hyväntuuliset kukat ja eläimet. Kuva-aiheet Anu maalaa suoraan kankaalle.

Olen aina halunnut taiteilijaksi, mutta en voinut ajatella tavanomaista kuvataiteilijan ammattia. Tarvitsen esineelle tarkoituksen. Niinpä minusta tuli käsityöläinen. Maalaaminen on tekniikkanaminulle ominaisin tapa ilmaista itseäni, Anu kertoo. Piensarjatuotannossa on jatkuvasti noin 40 erilaista tuotetta, kuten tyynyliinoja, verhokappoja, liinoja, patalappuja, kasseja,meikkipusseja, pussukoita jälleenmyyjiä on kolmisenkymmentä eri puolilla Suomea.

Popper Design oy
Anu Rinkinen