Museon harjoittelija Nina sukelsi syvälle Sirkka Könösen maailmaan

Neuleet, taideteokset, tilkut, mallit, suunnitelmat, kuvat, asiakirjat ja esineet muodostavat pala palalta tekstiilitaiteilija Könösen urasta taiteilijana ja yrittäjänä

Aloittaessani kesätyöni toukokuussa ja jatkaessani sitä elokuussa olen päässyt seuraamaan jatkuvaa virtaa laatikoita, joiden kyljessä lukee KÖNÖNEN 19. Ne vaeltavat museon pakasteessa, varastoissa sekä pöydillä saaden silloin tällöin uuden sisältökokonaisuuden. Laatikoista paljastuu tekstiilitaiteilija Sirkka Könösen kuuluisien neuleiden ja kakkujen lisäksi sadoittain malli- tai kokeilutilkkuja, kansioittain valokuvia, suunnitelmia ja värityksiä sekä lukematon määrä lankakarttoja. 

Sirkka Könönen esittelee töitään.
Sirkka Könönen esittelee töitään. Kuva: Suomen käsityön museon kokoelmat. 

 

Sirkka aloitti vuosikymmeniä kestäneen uransa aikana yhteistyön Suomen käsityön museon kanssa. Hän lähetti tänne töitään sekä arkistoaineistoa niiden ympäriltä ja muista tärkeäksi kokemistaan asioista, kuten taistelusta Kruununhaan postin puolesta. Yhteistyö jatkui myös Sirkan menehdyttyä kesällä 2018. Hänen kuolemansa jälkeen museo sai lahjoituksena valtavan määrän Sirkan teoksia, esineistöä sekä arkistoaineistoa. Näiden erilaisten aineistojen pohjalta on tarkoitus rakentaa sekä yleisölle joulukuussa avautuva näyttely Maailman värittäjä - tekstiilitaiteilija Sirkka Könönen että museossa säilyvä kokonaisuus, joka kertoo tekstiilitaiteilijasta nimeltä Sirkka Könönen myös tulevaisuuden ihmisille. 

Projektitutkija Anni Ilves yhdessä läpikäymänsä Könös-aineiston kanssa.
Projektitutkija Anni Ilves yhdessä läpikäymänsä Könös-aineiston kanssa. Kuva: Suomen käsityön museo

 

Neuvotteluhuoneen pöydälle ja tuoleille järjestyy lähes kymmenen laatikollista tilkkuja museon harjoittelija Nina Alvejärven toimesta.
Neuvotteluhuoneen pöydälle ja tuoleille järjestyy lähes kymmenen laatikollista tilkkuja museon harjoittelija Nina Alvejärven toimesta. Kuva: Suomen käsityön museo

 

Neuleet, taideteokset, tilkut, mallit, suunnitelmat, kuvat, asiakirjat ja esineet muodostavat pala palalta tekstiilitaiteilija Könösen urasta taiteilijana ja yrittäjänä. Aina välillä aineisto kuitenkin väläyttää hieman Sirkkaa myös ihmisenä. Väritys ei ole aina vain hyvä tai huono, joskus se on ”aika kova”. Huutomerkkejä lauseiden perään on voinut eksyä jokunen yhtä enemmän. Kotikutojille lähetetyt ohjeetkin huvittivat lukijaa päättäväisyyden, suoruuden, luovuuden ja pohdiskelun erilaisilla yhdistelmillä. Sirkan säästäväisyys ja kierrätysintokin niissä tuli esille: 

”Älä sotke näiden ohjeiden sivujärjestystä. Löydät helpommin asiat otsikon perusteella, jos haluat tarkistaa asioita myöhemmin. Jos jostain syystä et ala tai et voi jatkaa neulomista, haluamme ohjeet takaisin ”tässä oikeassa” järjestyksessä. Näin voimme kierrättää ohjeita. Onhan kopioiminen aikaa vievää ja paperiakin kuluu, luonto saastuu…”

Sirkan oma arkisto Liisankadulla. Arkisto on kuljetettu Suomen käsityön museoon, ja suurin osa siitä majailee tällä hetkellä varmassa tallessa pommisuojassa.
Sirkan oma arkisto Liisankadulla. Arkisto on kuljetettu Suomen käsityön museoon, ja suurin osa siitä majailee tällä hetkellä varmassa tallessa pommisuojassa. Kuva: Suomen käsityön museo

 

Aineistoissa välähtelevää Sirkkaa pyrittiin tavoittamaan haastatteluilla, joita tehtiin eri puolilla Suomea – kuten valtakunnallisessa vastuumuseossa ainakin! Haastattelumatkoilla Sirkan ystävät, kutojat ja jälleenmyyjät kertoivat tuntemastaan ihmisestä, joka oli joillekin yrittämällä leipänsä ansaitseva taiteilijasielu ja toisille säästeliäs, kansioitaan hukkaava työnantaja. Yhteistä kuitenkin aina löytyi: kaikki ihailivat suunnattomasti Sirkan uskomattoman upeita värejä ja ihmettelivät, kuinka yksi nainen pystyi siihen kaikkeen, mitä Sirkka teki. 

Näin hahmottuva kuva Sirkasta ihmisenä muodostaa yhden taustan ja merkityksen museoon tallennettavalle esineistölle ja aineistolle. Museoissa esineiden arvoa ei nimittäin määritä raha vaan niihin pakkautunut tieto. Esineet kertovat siitä ajasta, ilmiöstä ja ihmisestä, jota ne ennen museoimistaan todistivat. Vain harvoin tämä tieto on esineissä itsessään, mikä tekeekin sen löytämisestä ja kokoamisesta yhden museoammattilaisten tärkeimmistä tehtävistä. Kesätyöjaksoni aikana olen ilokseni päässyt todistamaan ja hieman myös kokeilemaan tämän tehtävän toteuttamista. Tulevaisuudessa museo voi hyödyntää näitä aineistoja ja tietoja esimerkiksi näyttelyissään. Kuten mainittua, ensimmäisen kerran osa niistä pääseekin esille jo tämän vuoden joulukuussa avautuvassa Sirkka Könösen elämää ja tekoja esittelevässä näyttelyssä. 

Maailman värittäjä – tekstiilitaiteilija Sirkka Könönen -näyttely Suomen käsityön museon Aulagalleriassa 21.12.2019–1.3.2020

Teksti: Nina Alvejärvi
Kuvat: Suomen käsityön museo