Skip to main content

19.2.2021

Palvelupisteestä saa ohjausta ja neuvontaa arjen asioihin jopa 16 eri kielellä.
Image
Kaksi naista maskit kasvoillaan. Tausta juliste Info Centeristä.

International Jyväskylä – Info Centeristä voi kysyä esimerkiksi asumisesta, työstä, koulutuksesta, oleskeluluvista, sosiaalipalveluista ja vapaa-ajan toiminnasta. Palvelu on avoin kaikille Suomeen ja Jyväskylään tulleille ulkomaalaisille. Palvelu on maksutonta, luottamuksellista ja saatavilla suomen lisäksi 16 eri kielellä.  

- Keskiviikkoisin kyselytunnin aikana kello 16–17 saa tulla kysymään palvelusta tai varamaan aikoja osoitteeseen Asemakatu 4. Muutoin koronan takia paikan päälle voi tulla vain varaamalla ajan etukäteen, kertoo hankekoordinaattori Divya Narang

International Jyväskylä – Info Centerin työntekijät jalkautuvat Jyväskylän alueelle ja tarjoavat omakielistä ohjausta ja neuvontaa lähipalveluna. International Jyväskylä – Info Center on mukana Lähiöohjelma 2020–2022: Hyvinvointia ja elinvoimaa Huhtasuolle -hankkeessa ja tarjoaa palvelua suunnitteilla olevalla yhteistoimintapisteellä kerran viikossa. 

Yhteistyötä tehdään myös Monikulttuurikeskus Gloria ry:n Info Glorian kanssa. International Jyväskylä – Info Centersta omakielisen ohjauksen vastaava on Monikulttuurikeskus Glorian tiloissa kaksi kertaa viikossa.

Alkukartoituksella apua työn tai opiskelupaikan hankintaan 

Alkukartoituksessa arvioidaan yhdessä maahanmuuttajan kanssa hänen valmiuksiaan esimerkiksi työllistyä, opiskella tai opetella kieltä. Alkukartoituksessa annetaan tietoa Jyväskylän palveluista ja ohjataan asiakasta eteenpäin.  

- Alkukartoitus on tarkoitettu kunnan vastuulla oleville työvoiman ulkopuolella oleville maahanmuuttajille. International Jyväskylä – Info Centeristä voi pyytää myös omakielistä alkukartoitusta, jos asiakas ei ole työtön työnhakija eikä ole tullut Jyväskylään pakolaisena tai oleskeluluvan saaneena turvapaikanhakijana, selventää Narang. 

Alkukartoitus on kotoutumislain mukainen toimenpide. Omakielistä ohjausta ja neuvontaa saa myös etäyhteydellä ajan varaamalla. Ajan voi varata soittamalla suoraan omakieliselle ohjaajalle. Omakielisten ohjaajien yhteystiedot löytyvät International Jyväskylä – Info Center -verkkosivulta. 

Maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalvelujen kehittämishanke 

Maahanmuuttajien ohjaus- ja neuvontapalvelujen kehittämishanke on Jyväskylän kaupungin työllisyyspalveluiden hallinnoima hanke, joka on saanut erityisavustusta Työ- ja elinkeinoministeriöltä.  

Hankkeessa luodaan maahanmuuttajien alkuvaiheen ohjaus- ja neuvonnan palvelumallin järjestämisen ja toteuttamisen suunnitelman päätöksenteon pohjaksi. Hankkeen toiminta-aika on 1.9.2020–31.8.2021, jolloin Info Glorian kanssa yhteistyössä tarjotaan ja kokeillaan vieraskielisille jyväskyläläisille yllä mainittuja toimenpiteitä International Jyväskylä – Info Centerissä. 

Lisää tietoa hankkeesta

hankekoordinaattori Divya Narang 
divya.narang[at]jyvaskyla.fi
p. 050 382 5700 

International Jyväskylä – Info Center –verkkosivut