Eila Pilvenpalon pronssitöitä. Kuva Eila Pilvenpalo

Näyttelyssä on esillä Jyväskylän seudulla vaikuttaneen kuvaamataidon opettaja Eila Pilvenpalon pronssivaluja.

Eila Pilvenpalo kertoo:

On ollut kiehtovaa saada aikaa ja mahdollisuus omaan kuvan tekemiseen, kun on 30 vuotta, josta 20 täällä Jyväskylän seudulla, houkutellut muita innostumaan kuvataiteista.

Jäätyäni eläkkeelle kuvataideopettajan virasta, löysin itselleni uuden, mutta ikivanhan tekniikan, pronssivalun, mikä haasteineen on vienyt jo 15 vuotta kokopäiväisesti mukanaan.

Aiemmin kierrätin käytetyt paperit ja savet niin oppilas- kuin omissa töissäni ekologisista syistä. Paperisavi oli varsinainen ekomassa, mutta pronssi on ikuista ja kierrätettävissä sulattamalla aina uusiin muotoihin.

Pronssivalu on suurimmaksi osaksi rankkaa käsityötä, joten ajattelen Suomen käsityön museon olevan sopiva paikka veistoksille ja kadun varrella ne ovat tarjolla myös heille, joille galleriat ovat jääneet toistaiseksi vieraiksi.

Suomen kielen sana ’käsittää’ on minusta ylivoimainen verrattuna esim. englannin ’seisoa alla’ tai ruotsin ’seisoa edessä’. ’Käsittäminen’ ottaa asian jotenkin konkreettisemmin haltuun, käteen ja käden työ, käsityö tekee ajatuksen käsin kosketeltavan näkyväksi.

Huomaan viime töitteni olevan kädettömiä - esim. ’Liian nuori’ ja muutamat vasta valuun menossa olevat. Kertooko se siitä, että viimeaikaiset uutiset maailmalta ovat mielestäni käsittämättömiä?

Näyttelyni painottuu kuitenkin positiivisiin mieleenjohtumiin. Sitä paitsi valon ja varjon vaihtelu on välttämätöntä kolmiulotteisen ajatuksen näkyväksi tulemiselle.

Valoa ja varjoa pronssiin –  Eila Pilvenpalo

Suomen käsityön museon Näytönpaikassa 24.1.–19.3.2017

Eila Pilvenpalo (ent.Haapala os. Pilvenpalo)
www.pilvenpalo.kotisivukone.com