Ulla Pohjola ja Kaija Poijulan Memento -näyttely Suomen käsityön museossa. Kuva Teemu Virtanen

Suomen käsityön museon vuoden 2018 aloittava näyttely koostuu kahdesta yksityisnäyttelystä, joiden tekijöinä ovat kuvataiteilijat Ulla Pohjola ja Kaija Poijula. Pohjola ja Poijula ovat tarinankertojia. Teoksillaan he kuvittavat sisäistä maailmaansa. Pohjola ja Poijula ovat mestarillisia käsittelemään ja yhdistämään erilaisia luonnonmateriaaleja. Heidän teoksistaan voi löytää peilejä, kiviä, poltettuja kangaspuita, kalloja, lahnansuomuja ja voikukkien hapsipalleroita. Tekniikoina he käyttävät muun muassa kirjontaa, maalausta ja esinekoosteita.

Ulla Pohjola

Kuvataiteilija Ulla Pohjola (s. 1963 Juuka)käsittelee taiteessaan ihmisenä olemisen mysteeriä ja näkymättömän selittämätöntä läsnäoloa. Hänen teoksensa ovat muistoja paikoista, tapahtumista, ajatuksista ja tunteista. Pohjolan teoksissa ja niiden aiheissa voi kokea kaiken, mitä ihminen kantaa mukanaan tiedostaen ja tiedostamatta. Pohjola luo teoksissaan kokonaisuuksia, joissa hän käyttää erilaisia tekstiili- ja maalaustekniikoita sekä hyödyntää luonnosta ja kirpputoreilta löytämiään esineitä. Välitön kosketus materiaaleihin, läsnäolo ja hiljentyminen ovat hänelle tärkeitä. Pohjolan henkilökohtainen työskentelytapa tuo yksityiset tunteet ja kuvamaailman yhteiseksi kokemukseksi.

Ulla Pohjola asuu ja työskentelee Tampereella. Pohjola valmistui taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 1995, ja 1996 hänet valittiin Vuoden Nuoreksi Tekstiilitaiteilijaksi. Vuonna 2006 hän sai Pirkanmaan taidetoimikunnan vuoden taidepalkinnon ja vuonna 2016 Pohjolalle myönnettiin The Jury Prize -tunnustus kansainvälisessä minitekstiilinäyttelyssä Bratislavassa. Pohjola on pitänyt yli viisikymmentä yksityisnäyttelyä Suomessa ja niiden lisäksi hän on osallistunut kymmeniin ryhmä- ja yhteisnäyttelyihin koti- ja ulkomailla. Pohjolan teoksia on muun muassa Saastamoisen säätiön, Wihurin rahaston, Oulun taidemuseon, Salon kaupungin ja Valtion taidekokoelmissa. Hän on Taidemaalariliiton ja Ornamon jäsen.

www.ullapohjola.fi

Kaija Poijula

Kuvataiteilija Kaija Poijulan (s. 1963, Pudasjärvi) teokset kertovat ulkopuolisuudesta, rajattomasta rakkaudesta ja maailman selittämättömiksi jäävistä asioista, vaipumatta silti liialliseen melankoliaan. Poijula lainaa runoilija Pentti Saarikoskea (1937-1983): Minä en ole kiinnostunut maailmasta ja sen paikoista. Minä olen kiinnostunut paikoista ja niiden maailmoista.

Teostensa materiaaleina Poijula käyttää mm. eläinten kalloja ja kasveja sekä kulunutta, ruostunutta, rikkinäistä, hylättyä ja osittain palanutta esineistöä. Esineisiin kietoutuneet muistot sulautuvat hauraan ja raskaan materiaalin kanssa teoksiksi, jotka luovat unenomaisia, satumaisen pelottaviakin tunnelmia.

Kaija Poijula asuu ja työskentelee Helsingissä. Poijula valmistui taiteen maisteriksi Taideteollisesta Korkeakoulusta 1995. Hän opiskeli stipendiaattina Tukholmassa Konstfack taideyliopistossa sekä Amsterdamissa Gerrit Rietveld Akatemiassa. Vuosina 2003-2007 hän asui ja työskenteli Irlannissa. Poijula on pitänyt monia yksityisnäyttelyitä ja osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla. Hän on suunnitellut kirkkotekstiilejä useisiin kirkkoihin ja sakraalitiloihin sekä teoksia yksityisiin ja julkisiin tiloihin niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vuonna 2006 valmistui tilaustyö Betlehemin Kulttuurikeskukseen, Palestiinaan. Hänen teoksiaan on ollut esillä valtakunnallisesti mm. Mäntän Kuvataideviikoilla (2014) sekä Purnun Kuvataideviikoilla (2015). Poijulan teoksia on Valtion taidekokoelmissa. Hän on Suomen Kuvanveistäjäliiton jäsen.

www.kaijapoijula.com

Näyttely on saanut avustusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Memento – Ulla Pohjola ja Kaija Poijula

Näyttely Suomen käsityön museossa 7.1.–15.4.2018