Hyppää pääsisältöön
Kuva
Iranilaisia baluchi-koruja. Korvakorut ja rannekoru.

Persian perilliset – Iranin nuoret muotoilijat

Näyttely Suomen käsityön museon Ikkunagalleriassa 18.9.–14.11.2021. 

Ikkunagalleria näyttelytilana

Ikkunagalleria on yksi museon näyttelytiloista, joiden näyttelyitä voi ihailla myös museon ollessa kiinni. Ikkunagalleria on n. 10 m2 laajuinen tila museon katutason ikkunoissa Kauppakadun suuntaan ja tilan läpi kuljetaan museon perusnäyttelyihin. Tilassa esitellään jo kannuksensa saavuttaneiden osaajien tuotteita ja teoksia: käsityöalan ammattilaisia ja taiteilijoita, alan osuuskuntia ja muita yhteenliittymiä.

Ikkunagalleriassa vaihtuu näyttely noin viisi kertaa vuodessa.

Suomen käsityön museon Ikkunagalleriassa sukelletaan iranilaiseen kulttuuriperinteeseen Persian perilliset – Iranin nuoret muotoilijat näyttelyssä 18.9.–14.11.2021. Myyntinäyttely esittelee iranilaisten nuorten, lahjakkaiden käsityöläisten nykyaikaisia käsityötuotteita, kuten koruja ja käsinpainettuja tekstiilejä.

Näyttelyn nuorten taitajien tuotteissa heijastuu perinteiset tekniikat ja muotokieli rinta rinnan modernien ja kekseliäitten materiaalien käytön kanssa. Tuotteissa on pyritty materiaalien ekologisesti kestävään käyttöön. Myyntinäyttelyyn tulee tuotteita kolmelta iranilaiselta käsityöläiseltä. Myyntiin ja ihasteltavaksi tulee Baluchi-mattoja ja -koruja, keraamisia koruja sekä kokoelma käsinpainettuja tekstiilejä ja keraamisia astioita. Näyttelyssä tuodaan esiin miten vanhaa ja ainutlaatuista baluch-maton perinnettä ja iranilaista keramiikkaosaamista voidaan hyödyntää luovasti koru- ja asustesuunnittelussa. Näyttelyssä nähdään myös sovellutuksia perinteisestä tekstiilipainomenetelmästä modernilla tavalla. 

Persialainen baluchi-matto on peräisin Khorasanin alueelta Itä-Iranista. Geometriset ja orgaaniset muodot ovat pääroolissa matoissa, jotka keveydestään huolimatta beluchi matot ovat hyvin kestäviä ja sopivat erinomaisesti arkeen. Baluschi-matoista on ispiroitunut myös Mim-tuotemerkin takana toimiva Maryam Moqise (s. 1988). Baluchityyppinen kirjonta on tyypillistä Etelä-Iranin kansanpuvuissa ja Moqisen baluchikirjontaa sisältävät korut näkivät päivänvalon 2011, jonka jälkeen hän on laajentanut tuotantoaan yhteistyössä Shirinin, iransharilaisen ompelijattaren, kanssa myös muihin asusteisiin. Nykyään Moqise tekee yhteistyötä yli 40 käsityöläisen kanssa Iranissa. 

Keramiikkaa ja islamilaista taidetta opiskellut Leila Shariati (s. 1989) ammentaa inspiraationsa iranin keramiikkaperinteestä. Hänen moderneissa koruissaan yhdistyy geometriset, minimalistiset muodot voimakkaisiin väreihin. Leila ei halua lukkiutua yhden kulttuuriperinteen vangiksi, vaan hakee keramiikkakoruihinsa ihmisten yhteistä kieltä.

Perinteistä tekstiilipainantaa näyttelyssä edustaa Zeen Galleryn ghalamkar-kankaat. Perinteisessä ghalamkarissa tekstiilin kuviointi painetaan puisilla leimasimilla. Yleensä leimasimet valmistetaan päärynäpuusta sen joustavuuden ja kestävyyden vuoksi. Ghalamkar-kankaat ovat erittäin suosittuja kodin sisustustekstiileissä. 

Näyttelyn on kuratoinut arkkitehti Najmeh Motalaei (s. 1984, Iran), joka on perehtynyt tutkimuksessaan julkisen taiteen vaikutuksista kaupunkien julkisiin tiloihin monikulttuurisesta näkökulmasta (The Effects of Public Art on Public Spaces Quality from Multicultural Context) tohtoritutkijana Aalto yliopistossa. Motalaein perusajatuksena näyttelyä rakentaessa on ollut pyrkimys luoda kulttuurisiltoja suomalaisen ja persialaisen muotoiluperinteen välille. Motalaei on toiminut arkkitehtinä Iranissa vuodesta 2011 ja perustanu Motalaei House of Designin vuonna 2015. Hänen tutkimukselleen on myönnetty Suomen kulttuurirahaston apuraha v. 2020 ja Helsingin kaupungin tutkimusapuraha v. 2021.