Ikaalisten naisen kansallispukun yläosa, vihreä liivi ja punainen röijy. Kuva Suomen kansallispukukeskus

Uudenkarheat kansallispuvut II -näyttely esittelee uusimpia kansallispukuraadin hyväksymiä kansallispukuja eri variaatioineen. Esillä on kaksi uusinta pukukokonaisuutta, Ikaalisten ja Oriveden naisten tarkistetut puvut. Näyttelyssä olevat kansallispuvut ovat perinnepohjaisuudeltaan tarkistettuja ja edustavat siten tuoreimpia pukututkimuksen tuloksia. Pukujen kokoamisessa on Suomen kansallispukukeskuksella ollut keskeinen rooli.

Kansallispuvut ovat pukuhistorian asiantuntijoiden nykykäyttöön kokoamia uusintoja kansan perinteisistä ja yksilöllisistä juhla-asuista 1700–1800-luvuilta. Puvut perustuvat alueensa ja aikakautensa tyypillisiin kansan pukeutumistapoihin ja niiden kokoamisen periaatteet ovat vaihdelleet vuosikymmenten aikana.

Näyttelyssä esitellään kaksi viimeisimpänä kansallispukuraadin hyväksymää naisten pukumallia. Puvut ovat valmistuneet 2020-luvulla. Tuorein puvuista, alun perin vuonna 1939 koottu Oriveden naisen kansallispuku, julkistettiin tarkistettuna lokakuussa 2022. Pukutarkistuksen myötä puvusta poistui erillinen hame ja liivi, mutta se sai tilalle yhtenäisen liivihameen, jonka Orivedeltä talletettu esikuva löytyy Tampereen museoiden kokoelmista. 1960-luvulla täydennetystä pukukokonaisuudesta puuttui edelleen esiliina. Nyt niitä toteutettiin kolme erilaista: sileää valkeaa harsokangasta tai kuosiinkudottua harsoa tai ruudulliseksi kudottua taftimaista silkkiä. Lyhyt röijy täydentää pukukokonaisuutta.

Näyttelyn toiseksi uusin puku on Ikaalisten naisen kansallispuku, jonka mallipuvun kansallispukuraati hyväksyi koronavuonna 2020. Vuonna 1935 valmistuneen Ikaalisten puvun tarkistushankkeen myötä puku sai runsaasti uusia vaatekappaleita, joiden kaikki alkuperäiset esikuvat ovat Ikaalisista Kansallismuseon kokoelmiin talletettuja. Pukukokonaisuus sisältää runsaasti käsinkudottuja kankaita, joiden raitakuoseja täydentävät vielä erilaiset flammuraidat. Puku täydentyi toisella paita- ja toisella liivivaihtoehdolla. Tykkimyssy vaihtui ikaalislaisen esikuvansa mukaiseksi mustalla silkillä päällystetyksi ja pastellisävyisillä silkkilangoilla kirjotuksi. Puku sai myös päällysvaatteen, punavihreäraitaisen röijyn. Tarkistettu Ikaalisten kansallispuku koostuu erilaisista vaihtoehtoisista osista, joita yhdistelemällä puvusta saa koottua hyvinkin eri näköisen, kantajansa mukaisen kokonaisuuden.

Esillä oleva miestenpuku on tarkistettu Etelä-Pohjanmaan miehen kansallispuku. Sen malli on koottu 1950-luvulla ja se on kuulunut Helmi Vuorelma Oy:n ja nykyisin Suomen Perinnetekstiilit Oy:n tuotantoon lähes alusta asti. Kansallispukuraadin hyväksymä pukutarkistus on jo vuodelta 1994, mutta tuolloin edellytetyt korjaukset ja kaavasarjat valmistuivat vasta 2022. Pukutäydennyksen myötä puku palautettiin vastaamaan Kansallismuseon kokoelmista löytyvää esikuva-aineistoaan materiaalien, ompelurakenteiden ja kaavoitusten osalta. Pitkät luukkuhousut ja lyhyt röijy ovat mustaa sarkaa, punasävyisessä parkkumiliivissä on kiinnittiminä metalliset kantanapit ja paidan kauluksen juureen solmitaan silkkihuivi. Helavyö puukkoineen ja silinterihattu täydentävät asua.

Mitä tarkistettu kansallispuku tarkoittaa?

Kansallispukuja on koottu 1800-luvun lopulta saakka pukuhistorian asiantuntijoiden toimesta. Vuonna 1979 perustettu Suomen kansallispukuneuvosto aloitti jo olemassa olevien kansallispukumallien perinnepohjaisuuden tarkistamisen sekä uusien pukumallien kokoamisen. Suomen kansallispukukeskuksen yhteydessä toimiva kansallispukuraati jatkaa tätä työtä.
Pukutarkistuksessa puku palautetaan esikuviaan vastaavaksi materiaalien, ompelurakenteiden ja kaavoituksen osalta. Tutkimusaineistoina ovat museoiden kokoelmiin talletetut alkuperäiset vaatekappaleet sekä muun muassa kirjalliset dokumentit kansan juhlapukeutumisesta. Pukututkimuksen myötä kansallispuvuissa on nähtävissä eri alueille tyypillisiä pukeutumispiirteitä.

Näyttelyssä esillä olevat eri aikakausina valmistuneet Oriveden kansallispuvut, 1980-luvulla valmistettu Oriveden naisenpuku Suomen kansallispukukeskuksen kokoelmista sekä 2022 valmistunut tarkistettu Oriveden naisenpuku havainnollistavat hyvin, millaisia vaikutuksia Suomen kansallispukukeskuksen ja Kansallispukuraadin toteuttamalla pukumallin perinnepohjaisuuden tarkistamisella on. Näkyvimmät muutokset koskevat puvun materiaaleja ja kaavoituksia sekä pukua täydentävät uudet puvun osat.

Suomen kansallispukukeskus

Tänä päivänä Suomen käsityön museon yhteydessä toimiva Suomen kansallispukukeskus vastaa paitsi tämän pukuhistorian tallentamisesta ja esittelemisestä, myös kansallispukujen tarkistuksista ja uusien pukumallien kokoamisesta yhdessä pukuasiantuntijoista koostuvan Kansallispukuraadin kanssa. Suomen kansallispukuneuvoston ja Suomen kansallispukukeskuksen työn tuloksena on syntynyt yhteensä reilun sadan puvun mallipukukokoelma, joka karttuu kokoa ajan.

Pukutarkistuksista huolimatta, kaikki olemassa olevat eri kansallispukumallit ovat yhtä virallisia ja arvokkaita sellaisinaan.

Uudenkarheat kansallispuvut II – Pukutarkistuksen helmiä

Näyttely esillä Suomen käsityön museon Kujalla 24.3.─15.10.2023.

Kauppakatu 25, Jyväskylä
Avoinna ti-su klo 11-18. Poikkeuksia aukioloajoissa pyhäpäivinä.

Marja Liisa Väisänen, amanuenssi, Suomen kansallispukukeskus[email protected], p. 050 311 8247

Kuja näyttelytilana

Kansallispukukeskus järjestää kansallispukuihin tai muuhun perinnepukeutumiseen liittyviä näyttelyitä omassa Kuja-näyttelytilassaan, joka on kooltaan n. 15 m² ja se sijaitsee museon toisessa kerroksessa Kansallispukukeskuksen työtilojen vieressä. Tilassa esitellään pienimuotoisesti kansallispukuja ja muita pukeutumiseen liittyviä ilmiöitä kahdesti vuodessa. Kujan näyttelyohjelma päätetään vuosi etukäteen.