Tekstiilitaiteilija Elina Helenius ja hänen erivärisistä osista koostuva Seasons-mattonsa kuvattuna ylhäältä päin. Kuva Elina Helenius

Kudottuja näkymiä on elämyksellinen kokonaisuus tekstiilitaiteilija ja muotoilija Elina Heleniuksen tekstiilejä. Näyttelyssä on esillä ryijyjä, mattoja, käsinkudottuja taidetekstiilejä ja koneellisesti kudottuja sisustustekstiilejä, sekä niihin liittyviä luovia prosesseja.

Aistihavaintoihin vetoava näyttely tarjoaa yleisölle vaikuttavia värillisiä elämyksiä, vahvaa materiaalin tuntua ja tarkkaa rakenteellista ja sidoksellista suunnittelutyötä.
Näyttelykokemuksen keskiössä ovat emotionaalisuus ja tunneaistimukset, joita Elina Heleniuksen suunnittelemien tekstiilien vahva materiaalilähtöisyys ja vivahteikas väri-ilmaisu painottavat.

Näyttelyn teokset ovat ilmaisultaan vähäeleisiä ja selkeitä, ja tyyliltään lämpimän minimalistisia. Niissä korostuu materiaalin ja tekniikan välinen kiinteä suhde. Ne heijastavat modernismin perinnettä ja niissä näkyy muotoiluajattelun ja käsityön yhteys. Näyttelyn tekstiilit ovat esimerkkejä perinteisten käsityömenetelmien nykytulkinnasta.

Näyttely juhlistaa Elina Heleniuksen 35-vuotista uraa tekstiilitaiteen ja -suunnittelun parissa.

Elina Helenius kertoo, että hän tutkii työssään yksinkertaisen ja koristeellisen rajapintaa. Sitä, kuinka luoda jotain kaunista ja koskettavaa mahdollisimman vähäeleisesti. Heleniuksen tekstiilit ovat aistivoimaisia ja hänen materiaalintajunsa on hienostunutta. Tekstiilit ovat esteettisesti itsetietoisia ja viimeisteltyjä. Ilmaisun keskiössä on pyrkimys emotionaalisesti voimakkaaseen tunnelmaan. Helenius kertoo tavoittelevansa töillään kauneutta.

Käsillä tekeminen ja materiaalikokeilut ovat Heleniuksen luomisprosessin ydin. Tunto- ja kosketusaistiin perustuva työprosessi on intuitiivinen. Kaikki lähtee liikkeelle langasta, rakenne luo kuvion ja väri herättää kokonaisuuden henkiin. Materiaalilähtöisyys ja vivahteikas väri-ilmaisu korostavat tekstiilien elämyksellisyyttä. Visuaalisesti pelkistetyt tekstiilit ovat kokemuksellisia ja vetoavat aistihavaintoihin.

Ryijyteoksissaan Elina Helenius tutkii värin olemusta. Sitä miten lankoja sekoittamalla voi saada aikaan kokonaan uusia värejä ja sävyjä. Hän rakentaa ryijyjensä värimaailman sävyttämällä, liu’uttamalla ja käyttämällä hyväksi värien välisiä jännitteitä ja kontrasteja. Yksittäiset, eriväriset langat sekoittuvat nukassa uudeksi väriksi ja lopullinen väriaistimus muodostuu katsojan silmässä.

Näyttelyssä on esillä Heleniuksen suunnittelemia, taidekutoja Sanna Reinikaisen kutomia ryijyjä sekä Heleniuksen itsensä toteuttamia ryijyjä.

Elina Helenius toteuttaa teokset neulalla ja langalla auki levitetylle pohjakankaalle ekspressiivisesti ilman etukäteissuunnitelmaa. Työskentelyprosessi, jota Helenius kuvaa “langoilla maalaamiseksi” on taiteilijalle yhtä merkityksellinen kuin työn lopputulos. Erityisen tärkeää hänelle on kehittää ja ylläpitää ryijytekstiilin traditiota, ja tuntea olevansa osa kulttuurista, sosiaalista ja historiallista jatkumoa suomalaisen ryijyn kaanonissa.

Ryijyteosten lähtökohtana ovat usein erilaiset luontokokemukset, mutta ryijyt eivät varsinaisesti esitä mitään. Niiden tarkoitus on välittää kokijalleen aistipohjainen elämys, vahva tunnelataus ja intensiivinen värikokemus, joka saa assosioitua kokijan omiin elämyksiin.

Helenius toivoo ryijyjensä koskettavan yleisön tunteita, kuitenkaan yrittämättä sen tarkemmin määritellä tunnetilan luonnetta. Yksityinen kokemus, havainnot ja mielikuvat saavat vapaasti piirtyä tarinoiksi ja kuviksi kokijan omassa alitajunnassa.

Elina Helenius

Jyväskylästä lähtöisin oleva tekstiilitaiteilija Elina Helenius (s. 1963) on valmistunut taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta (nyk. Aalto yliopisto) vuonna 1988. 35-vuotisen uransa aikana Helenius on suunnitellut käyttötekstiilejä, arkkitehtuuriin liittyviä tilatekstiilejä sekä taidetekstiilejä. Työura alkoi painokangassuunnittelijana Marimekossa. Kuosisuunnittelijan työ jatkui freelancerina Keski-Euroopassa ja useiden eri toimijoiden kanssa Suomessa. Myös Aasian markkinoille Helenius on suunnitellut painokuoseja ja mallistokokonaisuuksia. 2000-luvun alusta alkaen Helenius on keskittynyt kudottujen tekstiilien suunnitteluun.

Elina Helenius työskentelee omassa studiossaan Helsingissä suunnitellen tekstiilituotteita, mattoja ja ryijyjä. Hän toimii kiinteästi mm. Lapuan Kankurit Oy:n design teamin jäsenenä. Heleniuksen laajaa tuotantoa on esitelty monissa kansainvälisissä näyttelyissä ja julkaisuissa. Hänen töitään on museokokoelmissa Suomessa ja ulkomailla ja hänet on palkittu useissa suunnittelukilpailuissa. Elina Helenius valittiin 2012 Vuoden Tekstiilitaiteilijaksi, joka on merkittävin tekstiilitaiteen palkinto Suomessa ja joka annetaan tunnustuksena ammatillisesti ja taiteellisesti korkeatasoisesta työstä.

Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus TAIKE.

Elina Helenius – Kudottuja näkymiä

Näyttelyn Suomen käsityön museossa 14.1.–23.4.2023

Kuuntele Elinan inspiraatiomusiikkia hänen kokoamaltaan Spotify-listalta

Museo on avoinna ti-su klo 11-18. Poikkeuksia aukioloissa pyhäpäivinä.

Lisätietoa näyttelystä

Mikko Oikari, intendentti, Suomen käsityön museo