Ryijy pitää puhdistaa molemmilta puolilta.

Suomen käsityön museo vastaa ammatillisena kulttuurihistoriallisena museona museolain ja -asetuksen mukaisesti aineellisen, visuaalisen ja aineettoman kulttuuriperinnön tallentamisesta, säilyttämisestä, tutkimuksesta ja esille saattamisesta omalla vastuualueellaan.

Suomen käsityön museossa tallennusta tehdään temaattisesta, maantieteellisestä ja ajallisesta näkökulmasta käsityötä ja käsityökulttuuria fokusoiden. Näkökulma käsityöhön voi vaihdella yhteiskuntaa laaja-alaisesti käsittävästä tallennuksesta ja tutkimuksesta syventäviin ja fokusoituihin kulttuurin ilmiöihin.

Käsityönä valmistettuja objekteja ja käsityön tekemiseen liittyviä kokoelmia on useissa maamme museoissa mutta Suomen käsityön museo on ainoa, joka keskittyy pelkästään käsityön teemoihin ja aihealueisiin. Museo tallentaa esimerkiksi eri oppiasteiden käsityökasvatuksen ja -koulutuksen historiaa ja teemoja sekä käsi- ja taideteollisuusalan ammattilaisten ja toimijoiden historiaa. Muista museoista poiketen Suomen käsityön museo tallentaa myös aineetonta käsityökulttuuria - käsin tekemisen taitoa - jossa tekijän näkökulma ja valmistusprosessin kokonaiskuvaus ovat olennaisia.

Nykydokumentoinnilla museo myös osallistuu käsityöalalla käytävään keskusteluun ja herättelee pohtimaan käsityön rajoja, sitä, mitä käsityö on tai ei ole, esimerkiksi tallentamalla tatuointitaiteilijan, parturin tai neurokirurgin työtä.

Tiesitkö, että Suomen käsityön museon kokoelmiin voi tutustua myös verkossa?

Osoitteesta skm.finna.fi pääset pääsee tekemään hakuja Suomen käsityön museon kokoelma-aineistoista ja etsimään vaikka omasta varastosta löytyvän tekstiilin tunnistustietoja omalta kotisohvalta. skm.finna.fi -sivusto ei ole kerralla täydellinen, vaan sitä laajennetaan koko ajan.

Suomen käsityön museon Finna-näkymän kautta pääsee tutustumaan myös museon ryijytietokantaan, jota on koottu jo vuodesta 2005. Ryijytietokanta tulee päivittymään Finnaan sitä mukaa, kun ryijyistä ja muista tekstiileistä saadaan lisää tarpeeksi hyvälaatuisia kuvia.

Marjo Ahonen
amanuenssi, kokoelmat
p. 050 566 2187
marjo.ahonen [at] jyvaskyla.fi