Yoshimasa Yamada  Billnäsissä vanhasta hevostallista remontoidussa verstaassaan. Kuva Yoshimasa Yamada

”Kaarevien jalkojen idea tuli suomalaisen saarnin ominaisuudesta, joka ei sovi suoraviivaisiin kalusteisiin hyvin. Kaartuvaa puuta on käytetty perinteisissä puurakennuksissa. Niitä on sovellettu uudella tavalla arkielämän esineisiin kuten pöytiin ja valaisimiin”, kertoo Yoshimasa Yamada, Suomen käsityön museon Ikkunagallerian näytteilleasettaja.

UUP – Puuseppä-arkkitehti Yoshimasa Yamada -myyntinäyttelyn esineiden puunkäsittelyn juuret ovat Suomessa, mutta esineiden suunnittelu ja Yamadan työskentelyn filosofia kumartavat vahvasti japanilaiseen taidekäsityöhön, Mingeihin. UUP on vuonna 2012 perustettu puusepän yritys ja arkkitehtitoimisto, jonka japanilaissyntyinen omistaja, Yoshimasa Yamada, on opiskellut arkkitehdiksi Tampereen teknillisessä yliopistossa. Puusepän töitä Yamada on tehnyt Fiskarsissa ja Billnäsissä yli 8 vuotta. Hän työskentelee Billnäsissä vanhasta hevostallista remontoidussa verstaassaan kunnioittaen puuta materiaalina ja hyödyntäen puun luontaisia ominaisuuksia.

Myyntinäyttelyssä Yamada esittelee puusepäntaitojaan muun muassa Saarni C- ja Nokea -sarjojen muodossa. Suomalainen saarni on yleensä kapeaa, kaartuvaa, sitkeää ja kestävää, mitä ominaisuuksia Saarni C -sarjan kalusteet mukailevat. Nokea-sarja sisältää hiillostettuja keittiö- ja ruokavälineitä. Puun polttamista on käytetty Japanissa vanhojen puutalojen ulkoseinissä ja Suomessa esimerkiksi heinäseipäiden ja riukuaitojen maahan upotettavissa osissa suojana lahoa vastaan. Poltettu puupinta on sileä ja kaunis. Jo mainittujen tuotesarjojen lisäksi näyttelyssä on esillä pieniä puuesineitä useista eri puulajeista, kuten vaahteraisia kenkälusikoita, jalavaisia kynttilä-alusia, tervaleppäisiä leikkuulautoja ja omenapuusta valmistettuja lusikoita.

Tällä hetkellä Yoshimasa Yamada tekee muiden töiden ohessa Tampereen teknillisessä yliopistossa väitöskirjaa autioituneiden hirsitalojen käyttöarvosta ja niiden uusiokäytön mahdollisuuksista. Yamadan puusepäntöiden ja tutkimuksen yhteisenä teemana on perinteisen puurakentamisen ja puutyökulttuurin arvon syvällinen ymmärtäminen ja soveltaminen nykyelämään.

Yamada voitti vuonna 2011 Habitaren Huussi-teemaisen suunnittelukilpailun työllään ”Katosiko oksasi”. Yamadan tuotteita on ollut esillä näyttelyissä muun muassa galleria-myymälä Lokalissa, Artekin Helsingin myymälässä, Habitaressa ja Suomen Ranskan instituutissa.

UUP – Puuseppä-arkkitehti Yoshimasa Yamada

Näyttely Suomen käsityön museon Ikkunagalleriassa 21.3.–27.5.2018