Sirpa Hasan batiikissa elävän linnut. Kuva Sirpa Hasa

Konneveden Pukaran koululla asuvalle batikkitaiteilija Sirpa Hasalle varmoja merkkejä keväästä ovat ensimmäiset muuttolinnut. Kevätkuukausina aamukahvia juodessa katse etsiytyy pihapihlajaan, että joko siellä on puukiipijä tarkastelemassa puunrungon ruokavarastoja. Monet muuttolinnut viettävät talvet Afrikan kuumissa ja äänekkäissä rytmeissä ja sieltä ne lentävät tänne ja tuovat meille suloisen melun tullessaan, kun olemme vasta vapautumassa talven ja lumen alta. Näille kosmopoliiteille, joilla on jatkuvasti voimassa oleva menopaluulippu lämpimään, Sirpa on tehnyt värikkäät yksiöt, joissa voi viettää valoisan kesän kiireistä perhearkea.

Maalla asuvana Sirpan pihapiiristä löytyy pysyviä asukkaitta - kanoja. Värikkäiden kanojen munat ja höyhenet ovat myös merkkejä keväästä ja kertomuksia uudesta elämästä. Ja jos munat eivät ole tarpeeksi värikkäitä, maalataan niihin alkutalvesta erilaisia kevään odotuksesta kertovia kertomuksia. Lintujen liikkeet ja jäljet siirtyvät myös batikkikankaisiin. Sirpa on tehnyt batikkia ja opettanut sen tekoa kohta 30 vuotta.

- Olen liikkunut batikin jäljillä useaan otteeseen Jaavalla, Indonesiassa ja Ghanassa, Länsi-Afrikassa kokeillen paikallisia tapoja tehdä batikkia. On ihastuttavaa kuinka väri – ja kuviomaailmat muuttuvat ja muuttavat siirtyessään tänne pohjolaan. Eksoottiselle tuntuva työskentely auringon alla pölyävässä hiekassa tuntuu hyvinkin kaukaiselle silloin, kun keittelen vahoja pois kankaista seisten pikkupakkasessa lumihangessa kiehuvien patojen äärellä.

Erilaiset merkit ja jäljet lintujen elämästä muodostavat näyttelyn teeman; kertomuksia keväästä. Merkkejä keväästä ja alkavasta kesästä on myös Sirpa Hasan järjestämä jokakeväinen Kevät versoo -tapahtuma Konnevedellä Särkisalon koululla. Tapahtumassa lauantaina 26.5.2018 klo 10–16 on tarjolla taiteilijoiden taidetta ja taimia sekä taidekahvio kevään herkuilla.

Kertomuksia keväästä - Sirpa Hasan batiikkia

Näyttely Suomen käsityön museon Näytönpaikassa 24.4.–10.6.2018