Hyppää pääsisältöön
Kuva
Osa Matias Liimataisen keramiikkatyöstä, joka on saanut innoituksensa Uhra Simberg-Ehrstömin Vihreä aamu -ryijystä. Kuva Matias Liimatainen
Pääsisältö

Miltä käsityön menneisyys näyttää nykymuotoilijoiden silmin ja millaista inspiraatiota museokokoelmasta voi ammentaa? Hyvissä käsissä -näyttelyyn kutsutut muotoilijat ovat päässeet tutustumaan vuonna 1879 perustetun Suomen Käsityön Ystävien laajaan arkistoon Designmuseossa ja Suomen käsityön museossa, minkä jälkeen he ovat luoneet teoksensa vuoropuhelussa arkistomateriaalien kanssa. 

Kuvataiteilija Hanna-Kaisa Korolainen, muotisuunnittelija Henna Lampinen, kuvanveistäjä Matias Liimatainen sekä pelisuunnittelija Henri Tervapuro loivat arkiston pohjalta uusia teoksia ja tuotteita, joissa yhdistyvät perinteiset käsityötekniikat, erilaiset materiaalit sekä teknologia. Näyttely oli esillä Designmuseossa alkuvuodesta 2020 ja Suomen käsityön museossa Jyväskylässä 12.9.–5.12.2020. Jyväskylän näyttelyyn taiteilijoiden joukkoon liittyy kuvittaja ja kuosisuunnittelija Anna Alanko, joka suunnitteli näyttelyyn teokset tutustuttuaan Suomen käsityön museon kokoelmiin tallennettuihin Suomen Käsityön Ystävien mallitilkkuihin. 

Yhtenä Suomen vanhimmista designalan yrityksenä Suomen Käsityön Ystävien alkuperäisenä tavoitteena oli kerätä kansanomaisia tekstiilejä, soveltaa niiden malleja uusiin käyttökohteisiin ja herättää henkiin unohdetut tekstiilitraditiot. Designmuseon kokoelmiin kuuluva arkisto käsittää noin 6 500 tekstiilinäytettä, vesiväriluonnosta ja kudonnaista 1800-luvun loppupuolelta 1990-luvulle. Suomen käsityön Ystävien arkistoa on tallennettu myös Suomen käsityön museon kokoelmiin.

Hyvissä käsissä -näyttelyyn tulee esille myös muutamia Suomen Käsityön Ystävien tunnetuimmista ryijymalleista, kuten Akseli Gallen-Kallelan suunnittelema Liekki-ryijy, Jarl Eklundin Lokki-ryijy sekä Impi Sotavallan ryijyjä. Lisäksi keräilijä Tuomas Sopanen lainaa näyttelyyn Uhra Simberg-Ehrströmin Vihreä aamu -ryijyn. 

Helsinkiläisen kuvittaja ja kuosisuunnittelija Anna Alangon töille on ominaista unenomainen tunnelma ja runsas tekstuurien käyttö. Töissään Alanko leikittelee orgaanisen ja digitaalisen kontrastilla eri tekniikoita ennakkoluulottomasti sekoittaen. Alanko on suunnitellut kuoseja pohjoismaisille ja japanilaisille vaate- ja tekstiiliyrityksille, kuten VIMMA, Tiger of Sweden, Svensson, Borås Tapeter, Isetan ja Senshukai.  

”Halusin korostaa Hyvissä käsissä -näyttelyyn tulevilla töilläni nimettömien tekijöiden roolia ja kädenjälkeä; fyysistä liikettä kirjottujen kuvioiden taustalla sekä käsillä tekemiseen liittyvää meditatiivista prosessia”, Alanko avaa teoksensa taustaideaa. ”Keskeisenä visuaalisena elementtinä teoksissa on graafinen viiva/lanka sen erilaisissa muodoissa. Animaatioissa viiva elää, luikertelee, kasvaa ja kutistuu hypnoottisesti liikkuen. Kolmiulotteisessa teoksessa erilaiset viivaelementit kerrostuvat ja vääristyvät, kun niitä tarkastellaan eri puolilta teosta.”

Näyttelyn kuraattoreina toimivat taiteilija-tutkija Riikka Latva-Somppi sekä Tukholmassa sijaitsevan Ruotsin arkkitehtuuri- ja designkeskus ArkDesin johtaja Kieran Long.

”Käsityötaidon sanotaan usein pohjautuvan hiljaiseen tietoon. Tietoon, joka on kokemuksellista ja kehollista, mutta vaikeasti sanallistettavaa. Suomen Käsityön Ystävien arkisto on paitsi historiallinen, visuaalinen ja materiaalinen aarreaitta, myös hiljaisen tiedon konkreettinen rekisteri. Näyttelyn materiaalisissa ja digitaalisissa teoksissa perinteiset käsityön ominaisuudet: käsityötaito, käytettävyys ja koristeellisuus täydentyvät kerronnallisuudella ja kokeellisuudella”, Latva-Somppi toteaa.

Näyttelykoordinaattorina on toiminut TaM Amanda Hakoköngäs

Hyvissä käsissä -näyttely jatkaa matkaa Jyväskylästä Vaasaan alkuvuodesta 2021. 

Näyttelyn taiteilijat

Kuosisuunnittelija Anna Alanko
Anna Alanko (s. 1987) on kuvittaja ja kuosisuunnittelija, jonka töille ominaista on unenomainen tunnelma ja runsas tekstuurien käyttö. Töissään Alanko leikittelee orgaanisen ja digitaalisen kontrastilla eri tekniikoita ennakkoluulottomasti sekoittaen. Näyttelyteosten lähtökohtana toimivat Suomen käsityön museon kokoelmiin kuuluvat Suomen Käsityön Ystävien tekstiilinäytteet. Koska mallitilkut ovat anonyymejä eivätkä taiteilijakeskeisiä, teokset korostavat nimettömien tekijöiden roolia ja kädenjälkeä, fyysistä liikettä kirjottujen kuvioiden taustalla sekä käsillä tekemiseen liittyvää meditatiivista prosessia. Teoksissa Alanko yhdistää eri tekniikoita digitaalisesta 3D-kuvituksesta, animaatiosta ja laserleikkauksesta käsin maalaukseen ja kirjontaan.

Kuvataiteilija Hanna-Kaisa Korolainen
Kuvataiteilija ja tutkija Hanna-Kaisa Korolaisen (s. 1976) tuotannosta löytyy runsaasti viitteitä art nouveau -tyylistä ja aasialaisesta estetiikasta. Hänen teoksilleen on ominaista ylenpalttinen dekoratiivisuus ja romanttinen nostalgian kaipuu. Näyttelyssä esillä olevien teosten inspiraationa on käytetty Designmuseon kokoelmissa olevia Lokki- ja Liekki-ryijyjä sekä Suomen Käsityön Ystävien arkistosta löytyneitä vanhoja valokuvia, luonnoksia ja ryijymalleja. Installaation muodossa esitetyt teokset käyvät dialogia vanhan esineistön kanssa, luoden vaikutelman menneestä ajasta, joka tuntuu jo kauan sitten kadonneen. Korolainen antaa katsojalle mahdollisuuden kurkistaa kuvitteelliseen menneisyyteen, joka tuntuu samaan aikaan tutulta ja vieraalta. 

Vaatesuunnittelija Henna Lampinen
Vaatesuunnittelija Henna Lampisen (s. 1991) työskentelyssä keskeistä on materiaalilähtöisyys ja käsityömäinen työskentelytapa yhdistettynä kokeelliseen muotokieleen. Historialliset aiheet yhdistyvät usein tähän päivään. Lampinen voitti vuonna 2019 Kööpenhaminan muotiviikkojen yhteydessä jaetun Designers’ Nest Award -palkinnon. Näyttelyssä nähtävässä mallistossa uudenlaiset tekniikat, kuten laserleikkaus ja digiprinttaus yhdistyvät perinteisempiin tekniikoihin, kuten käsinneulontaan ja tuftaukseen. Lampisen vaatemalliston muotokieli sai inspiraationsa Suomen Käsityön Ystävien perustamisen aikakaudelta 1800-luvun lopulta.

Kuvanveistäjä Matias Liimatainen
Matias Liimatainen (s. 1989) on keramiikan, lasin ja puun parissa työskentelevä kuvanveistäjä. Suomen Käsityön Ystävien arkistomateriaaleissa Liimataista kiinnostivat erityisesti kudottujen verhoilukankaiden näytetilkut ja niiden rakenteet. Uusissa teoksissa tekstiilin rakenne ja pintastruktuuri on muuttunut pienten keramiikkaosien rytmittämäksi kolmiulotteiseksi pinnaksi. Näytetilkkujen lisäksi Liimatainen on käyttänyt teostensa lähtökohtana taitelijoiden tekemiä luonnoksia, joiden seesteiset väriliukumat toistuvat näyttelyn keraamisissa teoksissa.

Pelisuunnittelija Henri Tervapuro
Henri Tervapuro (s. 1986) on pelisuunnittelija ja graafikko, joka on julkaissut myös sarjakuva-albumeja. Suomen Käsityön Ystävien arkistomateriaalissa Tervapuroa kiinnostivat erityisesti Impi Sotavallan tekstiilimallit, joiden kuviomaailma toi hänelle mieleen vanhojen pelien visuaalisuuden. Arkistosta löytyneet tekstiilimallit, koetilkut, luonnokset ja valokuvat johdattivat hänet lapsuuden muistoihin. Tekstiilit muistuttivat Tervapuroa siitä, miten hän pienenä leikki isoäidin ryijyjen ja mattojen kuvioilla. 

Hyvissä käsissä

Näyttely Suomen käsityön museossa 12.9.–5.12.2020

Runsaasti lisätietoa näyttelystä Suomen Käsityön Ystävien verkkojulkaisussa In Good Hands (englanniksi) ingoodhands.fi

Lisätietoa näyttelystä

Mikko Oikari, intendentti, Suomen käsityön museo
p. 050 553 3880, mikko.oikari [a] jyvaskyla.fi

Asiasanat:  
Suomen käsityön museo
näyttely
Designmuseo