Suomen käsityön museon museokauppa, yleiskuvaa sisältä. Kuva Suomen käsityön museo (SKM) (Craftmuseum.fi)

Kannata käsityötä – poikkea Museokauppaan

Suomen käsityön museon museokaupassa on tuotteita suomalaisilta käsityöläisiltä ympäri Suomen sekä alan kirjallisuutta. Museokaupan käsintehty valikoima seuraa sesonkeja. Tällä hetkellä myynnissä on tuotteita noin sadalta suomalaiselta käsityöläiseltä tai muotoilijalta.

Museokauppa on tullut tunnetuksi Jyväskylässä suomalaisten käsintehtyjen tuotteiden lahjatavaraliikkeenä. Museokauppaan on helppo piipahtaa ostoksille Kävelykadulta. Näyttelyvieraille museokauppa tarjoaa mahdollisuuden hankkia muisto mieluisasta vierailusta.

Tervetuloa katselemaan ja viihtymään! Myymälään on vapaa pääsy.

Toiminta-ajatus

Suomen käsityön museon museokaupan päämääränä on edistää suomalaisen käsityöläisyyden tunnettavuutta ja tarjota museovieraille mahdollisuus laajentaa museovierailukokemusta. Museokaupan valikoimassa on käsitöistä ja käsityöalasta kiinnostuneille kattava ja laadukas tuotevalikoima muun muassa kirjojen ja erilaisten käsitöiden muodossa. Valikoima täydentää museovierailukokemusta sekä toimii suomalaisen käsityön lahjatavaraliikkeenä Jyväskylän keskustassa.

Ammattilaiskäsityöläisten kauppa

Suomen käsityön museon museokaupan tavoitteena on tarjota pääosin ammattimaisesti tehtyjä käsityötuotteita. Ammattikäsityöläisyyden toteamisen apuna käytämme mm. y-tunnusta ja vakiintunutta yritystoimintaa (esim. verkkokauppa, jälleenmyyjät, oma liike). Pitkäkestoisiin uusiin myyntijaksoihin hyväksytään vain ammattikäsityöläisiä vuoden 2013 alusta lähtien. Nykyisten, jo olemassa olevien myyntitilitoimittajien, joilla ei ole y-tunnusta, myynti jatkuu normaalisti sopimuksen mukaan.

Museokauppa antaa jatkossakin aloittaville käsityöläisille mahdollisuuden tarjota tuotteita myyntiin 3-6 kuukaudeksi. Lisäksi näyttelyihin ja sesonkeihin liittyviin myyntijaksoihin voidaan tehdä poikkeuksia ammattikäsityöläisyyden vaatimuksesta. Tällä toiminnalla Suomen käsityön museon museokauppa haluaa tukea suomalaista, ammattimaista käsityöyrittäjyyttä.

Museoassistentit Johanna Kotilainen ja Päivi Ollikainen
craftmuseum.info [at] jyvaskyla.fi

Meiltä myös Museokortit!

Museokaupasta voit ostaa uusia Museokortteja tai jatkoaikaa jo olemassa oleville korteille. Ja luonnollisesti Museokorttia kannattaa vilauttaa tiskillä ennen näyttelyihin tutustumista!

Tarjoa tai ehdota tuotteita museokauppaan

Haluatko saada tuotteesi myyntiin museokauppaan?
Täytä hakulomake verkossa ja museokaupan hoitaja ottaa sinun yhteyttä.
www.lyyti.in/museokauppa

Voit ottaa tuote-ehdotuksissa yhteyttä myös museon infoon: p. 014 266 4370 tai craftmuseum.info [at] jyvaskyla.fi

Kaupan myyntipalkkio on 40 % tuotteen verottomasta ulosmyyntihinnasta.  Poikkeuksellisten tuotteiden kohdalla (museon oma tuotanto, taide, kortit, kirjat) myyntipalkkio voi olla pienempi tai suurempi. Museokauppa toimii tuotteiden toimittajien kanssa pääsääntöisesti myyntitilin muodossa. Laskutuspyynnöt myydyistä tuotteista lähetetään tavarantoimittajille 4 kertaa vuodessa. Pieni osa tuotteista ostetaan jälleenmyyntiin tuottajalta.