Kenneth Rasmussen massiivineuloksensa parissa Bitfrost-ateljeessa. Kuva: Bitfrost. Kuva Bitfrost

Parisataa kiloa muovikasseista tehtyä massiivineuletta, vapaavirkattu susihybridi, 60 kanavatyötä ruotsalaisista paikkakunnista. Lisäksi käsityön tekemisestä hurmaantunut Anna Lassi-lampaineen, viidenkymmenen kilon painoinen lankapallo ja rautalangasta väännetyt aforismit. Tässä esimakua Pehmeetä touhua -näyttelyn teoksista.

Tanskalaisen Kenneth Rasmussenin massiivineuleinstallaatioon voi sukeltaa ja islantilaisen Erla Björk Sigmundsdóttirin tiukkaan kääröön paketoitujen nukkejen kanssa tekee mieli leikkiä. Norjalaisen Torstein Nilsenin hehkulamppukaakelit keskustelevat sujuvasti raahelaisen Samuli Sarkkilan hehkulamppujen sisään rakennettujen miniatyyrien kanssa. Lauri Mäkäräinen on tehnyt sarjoja taidokkaita puuveistoksia julkisuuden hahmoista, kun taas ruotsalainen Magnus Östling kunnioittaa synnyinmaataan tekemällä sarjan kanavatöitä maansa eri kolkista persoonallisine erityispiirteineen. Mukana on myös Kellokosken prinsessan, Anna Lappalaisen, tekstiilitöitä. Näyttelyssä on teoksia yhteensä lähes 40 taiteilijalta, joista noin puolet on Suomesta ja toinen puoli muista Pohjoismaista.

Pehmeetä touhua näyttää mitä tapahtuu, kun käsityö ei pysy kuosissaan, vaan villiintyy tekniikoiden ja materiaalien ilotteluksi. Itseilmaisun rinnalla kunnioitetaan kuitenkin sitä tinkimätöntä taitoa ja uutteruutta, jota hitaat ja työläät käsityötekniikat tekijältään vaativat. Teosten tekniikat ulottuvat pehmeästä tekstiilikäsityöstä keramiikkaan ja puunveistoon.

Suomen käsityön museon luovuuden ääriä haastava outsider-käsityötaiteen näyttely julistaa käsityötekniikoiden ilmaisuvoimaa, uskallusta ja yksilön itseilmaisua. Pehmeetä touhua -näyttely rikkoo käsityötradition rajoja ja yllättää katsojansa tuomalla esiin käsityöperustaista taidetta perinteisen taidekentän ulkopuolelta ympäri Pohjoismaita.

Pehmeää touhua puolustaa pehmeitä arvoja taiteessa. Outsider-taide viittaa taiteen marginaaleihin, kuten ITE-taiteilijoihin ja erityistä tukea tarvitseviin taiteilijoihin. Näyttely julistaa, että taide kuuluu kaikille, eikä ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä teoksia. Jokaiselle kuuluu yhdenvertainen oikeus ilmaista itseään kuvataiteen ja luovan taidekäsityön avulla. Myös näyttelyn tiedotusmateriaaleissa ja oheistapahtumissa on kiinnitetty huomiota saavutettavuuteen. Näyttelyn liittyy filmejä, jotka kertovat taiteesta tekijöiden omalla äänellä.

Näyttelyn ovat kuratoineet taiteen tutkija Minna Haveri ja K.H. Renlundin museon ITE-amanuenssi Elina Vuorimies.

Nordic Outsider Craft -hanke

Suomen käsityön museon Pehmeetä touhua -näyttely on laajemman, pohjoismaista outsider-käsityötä esittelevän Nordic Outsider Craft -hankkeen ensimmäinen ja samalla päänäyttely. Jyväskylän jälkeen näyttely lähtee pienempänä kuratoituna kokonaisuutena kiertämään kaikki pohjoismaat, päätyen lopuksi K.H.Renlundin museoon Kokkolaan.

Hanke perustuu vahvaan pohjoismaiseen kumppanuusverkostoon. Hanketta ja näyttelykiertuetta hallinnoi K.H. Renlundin museo Kokkolassa. Suomen käsityön museon lisäksi muita pääyhteistyökumppaneita ovat norjalainen Trastad-kokoelma Borkenesissa, tanskalainen Bifrostin taidekoulu ja -studio Randersissa, ruotsalainen Inuti-säätiö Tukholmassa sekä islantilainen Safnasafnið-museo Akureyrissa. Lisäksi suomalainen kehitysvammaisten ja muiden erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden edunvalvoja ja verkostotoimija Kettuki ry tarjoaa hankkeelle asiantuntemustaan erityistaidetoiminnan kysymyksissä.

Nordic Outsider Craft -hanke on saatettu alulle Pohjoismaisen kulttuurirahaston OPSTART-tuen avulla, minkä jälkeen sitä on tuettu rahaston HANDMADE-teeman puitteissa sekä Svenska kulturfondenin avustuksella.

Kuraattorivierailut ovat saanet avustukset Suomalais-norjalaiselta kulttuurirahastolta sekä Pohjoismaiselta kulttuuripisteeltä. Suomen Kulttuurirahaston Uudenmaan rahasto on puolestaan tukenut näyttelyyn kuratoitavan, Anna Lappalaisen taidekirjontoja esittelevän kokonaisuuden tuotantoa.

Näyttelyn taiteilijat

Tanska