Suomen käsityön museon työpajassa naisia tekemässä käsitöitä. Paja on ollut suosittu polttariporukoiden joukossa.

Kerää naisporukkasi kasaan ja viettäkää ainutlaatuiset polttarit, synttärit tai yhteinen hengailuhetki ihmetellen, mitä naisten hameen alla on ollutkaan: linnunkiikkuja, kallen kauluksia ja konstikkaita haaroja. Hykerryttävien tarinoiden jälkeen työpajassa kokeillaan uusia ja innostavia kädentaitoja, joissa tumpelokin onnistuu. Hetki kruunataan kuohareilla.

Kierros tunnelmallisessa perusnäyttelyssä avaa ikkunan entisaikojen naisten maailmaan ja elämään. Nuoren naisen portfolioon kuuluivat kädentaidot ja osaamista esiteltiin ennen naimisiinmenoa valmistamalla kapioita. Saat tietää, milloin Suomessa naiset alkoivat käyttää alushousuja eli nimettömiä ja mitä niiden käytöstä ajateltiin. Ja miten jokaisen olisi keksittävä itse, miten selvitä kuukautisista. Opastuksella hypistellään esineitä vuosikymmenien varrelta ja jaetaan naiseksi kasvamisen tarinoita ennen ja nyt.

Aikahypyn jälkeen tehdään tämän päivän juttuja porukalla. Pajan teemoista voi valita omien taitojen ja kiinnostuksen mukaan ekokassien tuunausta, foliopakotusta tai nahkakorujen tekoa. Myös omia toiveita saa esittää.
Kuvansiirtoa varten kannattaa varata omia valokuvia siirrettäviksi taulupohjalle. Rautalankamuotoilussa taivutetaan rautalankaa naulakon muotoon ja koristellaan oman mielen mukaan. Uniikit koristelut sekä ideat antavat aina oman säväyksen kierrätyskorujen tekoon.

Kesto: 1,5 h
Ikäryhmä: aikuiset
Osallistujamäärä: 6-10 osallistujaa
Hinta: 25€/hlö
Hinta sisältää sisäänpääsyn museoon, opastuksen, ohjatun pajan materiaaleineen ja kuoharit.
Ajankohta: Kupliva polttaristartti sovittavissa ti–pe klo 9–18 ja viikonloppuna 11–17.30.
Tiedustelut: www.lyyti.in/Tyopajat

Työpajatiedustelut