Ryijyjen nukkapinnat vaihtelevat suuresti.

Ryijyn paras säilytysympäristö on tavallisissa kotiolosuhteissa, siinä lämpötilassa ja ilmankosteudessa, jossa talon asukkaatkin viihtyvät. Ullakolla ja kellarissa säilytettävät tekstiilit vaurioituvat vuodenaikojen vaihtelun mukaan joko liian kuumassa tai liian kylmässä ja kosteassa. Homehtumisvaaran lisäksi tekstiileitä uhkaavat tuhohyönteiset, yleisimmin koit ja turkiskuoriaiset, joskus myös isommat tuholaiset kuten hiiret.

Ryijy säilytetään valolta suojattuna, puhtaisiin suojamateriaaleihin pakattuna (ei sanomalehtipaperia, joka on hapanta ja tahrivaa). Ryijy voidaan säilyttää rullattuna tai taitella kevyesti ja säilyttää esim. laatikossa.

Rullaus

Jos hyllytilaa on tarpeeksi, on ryijy parasta säilyttää rullattuna ja hyllyllä vaakatasossa. Rullan sisään voidaan laittaa tueksi tekstiilin oma ripustusrima tai ryijy voidaan kääriä riittävän pitkän pahvirullan ympärille. Pahvirullia voi vielä saada kangaskaupoista (ns. pakanpohjia) tai niitä voi kysyä museosta, sillä jotkut museot saattavat myydä pieniä määriä pakkausmateriaaleja myös yksityishenkilöille (museo veloittaa hankintakulut, joten yksittäiset rullat tai laatikot eivät ole aivan halpoja).

Ryijy rullataan aina nukkapuoli ulospäin - näin nukat ovat koko ajan uloimmalla pinnalla ja pysyvät sileinä ja siisteinä. Rullan sisään käärityt nukat menevät ryppyyn ja tekstiili on ripustettaessa turhan huonon näköinen. Nukkia saatetaan joutua kostuttamaan, ennen kuin ne suoristuvat.

Konservointiohje: ryijy rullalle säilytykseen

Rullaus aloitetaan ryijyn yläreunasta, jolloin nukkien suunta on alaspäin. Ryijy siis rullataan aina myötäkarvaan - ja nukat pysyvät sileinä ja siisteinä.

Rulla suljetaan parilla kolmella valkoisella kanttinauhalla tai poppananauhalla. Päällimmäiseksi kääreeksi sopii vaikka vanha lakana tai muu värjäämätön kangas. Uusi kangas, esim. valkaisematon lakanakangas, pestään ennen käyttöä niin, että siitä saadaan poistettua erilaiset viimeistelyaineet, jotka vuosien kuluessa voisivat vahingoittaa ryijyä. Lakanakangas pestään ensin 90°C + pesuaine, sitten 60°C, ilman pesuainetta. Pesuaineeksi kannattaa valita allergisille tarkoitettuja aineita, joissa on vähemmän tai ei ollenkaan hajusteita, optisia kirkasteita ja valkaisuaineita, sillä nämä saattavat olla säilytettävälle tekstiilille haitallisia. Valkaisematon lakanakangas kutistuu pesussa pituudesta 8-15 % (metri kangasta kutistuu 15 cm), joten kangasta pitää varata riittävästi.

Kangassuojan päälle voi vielä pujottaa muovikääreen, jos se tuntuu tarpeelliselta. Muovinen pukupussi on sopivaa materiaalia. Muoviin suljettaessa ryijy ei saa olla kostea, sillä muovin sisällä on homehtumisvaara. Muovi on sähköistä materiaalia, joka kerää itseensä pölyä, joten muovikääreet on tarvittaessa vaihdettava uusiin.

Tuhohyönteiset

Erityisiä koinsuoja-aineita (koipalloja tms.) ei tarvita, jos ryijy on puhdas ja se säilytetään puhtaissa olosuhteissa. Nurkkien, kolojen ja lattialistojen imurointi on tehokkainta tuholaistorjuntaa. Erilaiset koinsuoja-aineet ovat lisäksi valitettavan tehottomia, yleensä niiden huomattavin ominaisuus on tekstiiliin tarttuva voimakas paha haju. Mitään kemikaaleja ei saisi suihkuttaa suoraan ryijyyn tai laittaa tekstiilin kanssa muuten suoraan kosketukseen, sillä ne aiheuttavat kankaisiin pysyviä tahroja ja muita vaurioita.

Jos ryijyssä havaitsee tuoreita tuhohyönteisten aiheuttamia vaurioita tai jopa eläviä koin tai turkiskuoriaisen toukkia, on ryijy pikimmiten pakattava ehjään muovikääreeseen, jotta hyönteisten leviäminen estetään. Elävät toukat tulisi tietysti ensin poimia pois ja ryijy tutkia samalla niin, että selviää tuhojen laajuus. Irronneet tai irtoamassa olevat nukat kannattaa yrittää säilyttää paikoillaan esim. kuvioiden osien ja värien oikeiden paikkojen säilyttämiseksi. Jo paikoiltaan siirtyneet nukat voi kerätä pieneen muovipussiin, sillä ainakin osa niistä voidaan yleensä ommella takaisin paikoilleen.

Tämän jälkeen kannattaa kysyä konservaattorin apua. Ryijy joudutaan joko myrkyttämään tai pakastamaan ja sen jälkeen imuroimaan huolellisesti ja pesemään. Konservaattori arvioi myös tekstiilin kunnon ja tarvittavat korjaukset.

Konservointikeskus
konservointi