Jyväskylän kaupungin koulujen kolmosluokkalaisia vierailee Suomen käsityön museossa helmi-huhtikuun aikana. Vuodesta 2006 alkaen kulttuuriopetussuunnitelman mukaiset vierailut ovat tuoneet elämää ja lasten iloa museon arkipäiviin. Viime vuonna vierailut keskeytyivät, kun museot sulkeutuivat korona vuoksi, mutta nyt vierailut jatkuvat – turvallisesti tietenkin. 

Lisätietoja

Raija Manninen, museolehtori, Suomen käsityön museo, raija.manninen [at] jyvaskyla.fi, p. 040 502 2887
Taina Rantala, museonjohtaja, Suomen käsityön museo, taina.rantala [at] jyvaskyla.fi, p. 050 431 937

Koululaisten vierailut museossa vaikuttavat jonkin verran museon aukioloaikoihin yleisölle, sillä museo suljetaan muulta yleisöltä ryhmien ollessa museossa. Tällä halutaan varmistaa tarvittava väljyys museon tiloissa, ja koululaiset pääsevät tutustumaan museon näyttelyihin ja työpajaan turvallisesti. Vierailut ajoittuvat pääosin aamuihin ja aamupäiviin, mutta ajalla 17.2.–16.4. museo avautuu muulle yleisölle keskiviikkoisin ja torstaisin vasta klo 14.  Poikkeuksen näihin tekee keskisuomalaisten koulujen hiihtolomaviikot 22.2.–7.3., jolloin museo on avoinna normaalisti ti–su klo 11–18. Koululaisten museovierailut vaikuttavat myös Avoimen pajan aukioloon, ja se on varattavissa asiakkaiden käyttöön arkisin vain viikolla 8 ja 9. 

Ryhmävierailujen turvallisuuteen on panostettu. Luokkia ei sekoiteta keskenään eikä kohtaamisia synny, kun päivän ohjelmalle on luotu oma koreografiansa. Työpajoissa käytettävät työvälineet desinfioidaan huolella ja noudatetaan turvavälejä eikä käsidesin käytössä säästellä. 

Koululaisia vierailee kevään aikana noin lähes 800, ja päiväohjelmaan kuuluu näyttelyihin tutustumista ja käsillä tekemistä. Museon perusnäyttelyssä Käsityössä elämän tuntu otetaan museolammas Päkän kanssa selvää, miten villalanka syntyy ja kokeillaan villan karstaamista. Basaarien kätköistä -näyttelyssä tutustutaan kelim-tekstiileihin ja niiden kuvioihin. Työpajassa kudotaan pienessä kehyksessä minikelim, jonka lapset saavat viedä kotiinsa ja kenties jatkaa kehyskudontaa kotona tai koulussa. 

Kompassi on Jyväskylän kaupungin kulttuuriopetussuunnitelma, joka turvaa tasapuolisen kulttuuriopetuksen koko peruskoulun ajan ja tukee uusien oppimisympäristöjen löytymistä sekä koulun ja kulttuurin välistä yhteistyötä. Kompassi sisältää kulttuuriretket, suositeltavia kulttuurikohteita sekä työpajoja. Kompassin toteuttavat Jyväskylän kaupungin opetus- ja kulttuuripalvelut sekä Kulttuuriaitta. 

Tiesitkö, että Jyväskylä on saanut UNICEF-lapsiystävällinen kunta tunnustuksen sitoutuneesta ja aktiivisesta kehittämistyöstä lapsen oikeuksien edistämiseksi. Lapsiystävällinen kunta -malli perustuu YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen ja kansainväliseen Child Friendly City -malliin ja se auttaa kuntia edistämään lapsen oikeuksien toteutumista. Mallin ja UNICEFIN tuella Jyväskylä edistää lapsen oikeuksia kunnan päätöksenteossa, hallinnossa ja palveluissa. Jyväskylä on ollut UNICEF -lapsiystävällinen kunta vuodesta 2017 alkaen.