18.8.2022

Puheenjohtajan nuija. Kuva Antti Laukkarinen
Tiistaina 23.8. kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kokouksessa asioina ovat muun muassa lausunto Resurssiviisas Jyväskylä 2040 -ohjelmaluonnoksesta sekä talouden puolivuosikatsaus.

Lausunto resurssiviisas Jyväskylä 2040 -ohjelmaluonnoksesta

Resurssiviisas Jyväskylä ohjelma rakentuu seitsemästä teemasta: 1) vähähiilinen energiantuotanto sekä tehokas energian ja veden käyttö 2) kestävä yhdyskuntarakenne ja vähähiilinen rakentaminen 3) ilmastokestävä liikennejärjestelmä 4) ilmastonmuutoksen vaikutuksiin varautuminen ja sopeutuminen 5) resurssiviisas kulutus ja kiertotalous 6) viihtyisä ja monimuotoinen ympäristö ja 7) arjen resurssiviisaus ja vastuullisuus.

Kulttuuri- ja liikuntapalvelujen yksiköt ovat olleet mukana valmistelemassa ohjelmaan tavoitteita seuraaviin asiakokonaisuuksiin: tehokas energian ja veden käyttö, vähäpäästöiset ajoneuvot sekä muu kalusto, jakamistalous  ja vähähiilisyyttä ja kiertotaloutta edistävät julkiset hankinnat, luonnon virkistys- ja opetuskäyttö, ympäristökasvatus ja -koulutus sekä ympäristötietoisuuden kasvattaminen.

Esimerkkeinä konkreettisista tavoitteista ovat liikuntapalveluissa esimerkiksi siirtyminen liikuntapaikkojen ulkovalaistuksessa led-valaistukseen, uimahallien allasveden käytön optimointi, siirtyminen ympäristöystävällisiin kylmäaineisiin tekojäiden jäähdytyksessä, retkeilykohteiden kehittäminen ja ympäristönäkökohtien huomioiminen kaikissa liikuntapaikoilla järjestettävissä tapahtumissa. Kirjastoissa huomiota kiinnitetään resurssiviisauden näkökulmasta muun muassa kirjastoautokuljetusten ja kirjastoautohankintojen kilpailutukseen sekä varattavien yhteistilojen ja lainattavien laitteiden ja välineiden käytön tehostamiseen. Kansalaisopiston ja kulttuuripalvelujen tavoitteina mainitaan mm. ympäristöteemaisten tapahtumien, kurssien, luentojen, näyttelyiden ja työpajatoiminnan lisääminen. Kulttuuri- ja liikuntapalvelujen yksiköiden eri teemojen alla toistuu tavoite ja tarve parantaa, tehostaa ja lisätä sekä palvelujen käyttäjien että henkilöstön ympäristötietoisuutta.

Jyväskylän kaupunginhallitus on 6.6.2022 asettanut Resurssiviisas Jyväskylä 2040 -ohjelman luonnoksen nähtäville ja varannut lautakunnille mahdollisuuden antaa lausuntonsa ohjelmaluonnoksesta 25.8.2022 mennessä. Toimialajohtaja Leisimon esitys kokoukseen on, että kulttuuri- ja liikuntalautakunta toteaa lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa Resurssiviisas Jyväskylä 2040 -ohjelmaan.

Talouden puolivuotiskatsaus ennakoi budjettiylitystä

Kulttuuri- ja liikuntapalvelujen määrärahan toimintakatteen toteuma ajalla 1.1.- 30.6.2022 on ollut –22.895.093 euroa, mikä on 53,2 % koko vuoden talousarviosta. Budjetin ennustetaan ylittyvän tänä vuonna noin 1,6 miljoonaa euroa.

Kulttuuri- ja liikuntapalvelujen koko vuoden tulotavoitteesta tullaan puolivuotisennusteen mukaan jäämään noin 0,8 miljoonaa euroa. Tähän vaikuttaa muun muassa alkuvuoden koronarajoitukset sekä AaltoAlvarin peruskorjaus joka on vaikuttanut uimahallien kävijämääräennusteeseen arvioitua enemmän.

Myös toimintamenojen ennustetaan ylittävän talousarvion noin 0,8 miljoonalla eurolla. Liikuntapalveluissa on muun muassa jouduttu tekemään ennakoimattomia, mutta välttämättömiä kunnossapitokorjauksia ja energia- ja polttoainekustannusten arvioidaan ylittyvän talousarviolla suunnitellusta.

Toimialajohtajan esitys on, että kulttuuri- ja liikuntalautakunta merkitsee tiedoksi kulttuuri- ja liikuntapalvelujen talouden puolivuosikatsauksen.

Kokouksen esityslista

Suora linkki 23.8. kokouksen esityslistaan. Esityslistaan ja pöytäkirjoihin pääsee myös lautakunnan sivulta: https://www.jyvaskyla.fi/paatoksenteko/lauta-ja-johtokunnat-seka-jaostot/kulttuuri-ja-liikuntalautakunta.

Päätöstiedote kokouksen asioista julkaistaan Jyväskylän kaupungin verkkosivuilla keskiviikkona 24.8. Kokouksen virallinen pöytäkirja on luettavissa torstaina 1.9. osoitteesta https://www.jyvaskyla.fi/paatoksenteko/lauta-ja-johtokunnat-seka-jaostot/kulttuuri-ja-liikuntalautakunta.

Lisätietoja:

• toimialajohtaja Eino Leisimo, p. 050 584 8987, [email protected], Jyväskylän kaupungin sivistyspalvelut, kulttuuri- ja liikuntalautakunnan esittelevä viranhaltija