Hyppää pääsisältöön

13.6.2023

Kuva
Kaksi henkilö istuu katsoen kameraan. Kuva Pia Tervoja
Urheilu- ja liikuntatapahtumilta odotetaan vahvoja elämyksiä. Tunnemuistoja syntyy, kun penkkiurheilija pääsee myös itse olemaan aktiivinen osa tapahtumaa. Fanien sitoutuminen tapahtumiin lisää matkailutuloja, kun tapahtumaan halutaan tulla kerta toisensa jälkeen.

Hyvinvointi, terveys ja liikunta ovat megatrendejä ja niiden ympärille rakentuvissa massatapahtumissa on vetovoimaa. Koronapandemian jälkeen ihmisten tarve kokea liikunta- ja urheiluelämyksiä yhdessä muiden kanssa on vain kasvanut.

Tapahtumien uutena piirteenä on se, että ihmiset haluavat perinteisen penkkiurheilun lisäksi osallistua itsekin aktiivisesti tapahtumaan.

– Osallistumisen tapoja on lukuisia. Tyypillisimpiä ovat esimerkiksi sosiaalisen median ja data-analytiikan hyödyntäminen sekä pelillistäminen. Lisäksi tapahtuman yhteyteen voidaan rakentaa oheistapahtumia, joissa tapahtumavieras pääsee itse esimerkiksi kisaamaan, sanoo toimitusjohtaja Ella Salmela Crazy Townista, joka toimii yhteistyökumppanina projektissa, jossa etsitään uusia toimintamalleja urheilutapahtumien ja matkailualan välisen yhteistyön tiivistämiseen.

Salmela muistuttaa, että omakohtainen ja aktiivinen osallistuminen tapahtumaan jättää vahvan muistijäljen. Muistot ovat tärkeitä, koska ne sitouttavat tapahtumanvieraan tulemaan paikalle myös toisen kerran.

Jyväskylän matkailujohtaja Susanne Rasmus korostaa, että urheilu- ja liikuntatapahtumien yleisö on harvoin ”yksituumaista massaa”, joka haluaa kokea tapahtuman vain yhdellä tavalla.

Elämykset rakentuvat erilaisista tarpeista. Siksi tosifani keskittyy kilpailuhetkiin ja joku toinen nauttii enemmän hengailusta yleisömeressä. Kolmannelle tärkeitä ovat oheistapahtumat tai tapahtumakaupungin palvelut.

– Ihmiset haluavat yksilöllisen ja personoidun kokemuksen. He haluavat valita eri vaihtoehtoista. Silloin he voivat olla osana massatapahtumaa, mutta omalla tavallaan.

Puhutteleva tarina jää mieleen

Kun urheilutapahtumista haetaan elämyksiä, esille nousee moniaistisuus. Ella Salmelan mukaan tapahtumasta jää sitä syvällisempi kokemus, mitä useammalla aistilla tunnelman voi kokea.

Susanne Rasmus toteaa, että elämyksellisen tapahtuman rakentaminen alkaa jo ennen varsinaista tapahtumaa.

– Kun tapahtumalippuja ja majoituspaikkoja ostetaan verkkokaupasta, siellä korostuvat esimerkiksi kuvat ja faktojen selkeys. On tärkeää, millainen fiilis tapahtumasta tulee materiaalien kautta.

– Tarinallisuudella on valtava voima. Kerromme tarinoita, että pääsemme jonkin asian sisään, jota ei voi aina silmin nähdä.

Salmela lisää, että koko palvelupolun täytyy olla hiottu. Polun alkupäässä on odotusten rakentuminen ennen itse tapahtumaa. Varsinaiset huippuhetket syntyvät itse tapahtumassa ja kun kokemuksia voi jakaa yhdessä vielä tapahtuman jälkeenkin, elämys kantaa jopa seuraavaan kertaan.

Kuva
Henkilö istuu katsoen kameraan. Kuva Pia Tervoja

– Urheilutapahtumissa yleisön osallistaminen voi tarkoittaa monenlaisia asioita, kuten hengailua paikan päällä, osallistumista yhteisöllisiin elementteihin tai vaikkapa kuntoilutapahtumaan, sanoo Crazy Townin toimitusjohtaja Ella Salmela.

Uniikit yhdistelmät kiinnostavat

Susanne Rasmuksen mukaan monilla isoilla kaupungeilla on samankaltaisia matkailullisia vetovoimatekijöitä, mutta niiden luovista yhdistelmistä syntyy paikallinen uniikkius. Tarjonnan paketointiin kannattaa siten kiinnittää huomiota.

– Jyväskylässä yhdistämme globaalit trendit meidän juuriimme. Hyvä yhdistelmä tulee esimerkiksi liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvästä osaamisesta, urbaanisuuden ja luonnonläheisyyden ainutlaatuisesta yhdistelmästä sekä vilkkaasta kulttuuritarjonnasta.

Rasmuksen mukaan Jyväskylän vahvuudet tullaan sitomaan entistä paremmin yhteen. Työtä tullaan tekemään myös digitaalisen ostettavuuden ja vastuullisuuden eteen.

– Haluamme olla esimerkillisen vastuullisia. Se tarkoittaa sitä, että nostamme esiin vastuullisia tekoja ja kannustamme myös yrityksiä tekemään samoin. Tällöin tapahtumajärjestäjät tietävät, että vastuullisuus on meille tärkeä arvo.

Ella Salmela lisää, että hyvät tapahtumat luodaan verkostomaisesti, jolloin eri toimijat yhdistävät voimansa ja osaamisensa yhteisen vision eteen.

– Jatkossa Jyväskylään toivotaan syntyvän entistä kiinnostavampia ja vaikuttavampia tapahtumia tiiviimmällä yhteistyöllä, jolloin jokainen tapahtumatuotannossa oleva taho voi toteuttaa omaa ydinosaamistaan. Tämän eteen tehdään nyt töitä.


Teksti: Pia Tervoja

Uutisen pääkuva: Crazy Townin toimitusjohtaja Ella Salmela ja Jyväskylän kaupungin matkailujohtaja Susanne Rasmus tekevät töitä sen eteen, että matkailuyritykset voisivat tulevaisuudessa hyötyä Jyväskylässä järjestettävistä suurtapahtumista entistä enemmän ja tapahtumiin tulijat kokea erilaisia elämyksiä vierailunsa aikana. Tavoitteena on urheilutapahtumiin tulijoiden pidempi viipymä alueella, matkailutulojen lisäys sekä sujuva yhteistyö.

Kansainvälisten urheilutapahtumien Jyväskylä – Elinvoimaa tapahtuma- ja matkailualalle urheilutapahtumien ekosysteemillä -hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja se on REACT-EU-hanke, jota rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankeaika on 1.11.2021-31.8.2023.

logot liikuntapaakaupunki EU ja Vipuvoimaa värilliset logot
logot_liikuntapaakaupunki_eu_ja_vipu.jpg