2.11.2023

Kirjastonhoitaja selaa kirjakärryssä olevaa aineistoa. Kuva Tytti Tyrväinen
Itsestään varaushyllyille ilmestyviä kirjoja ja automaattisesti purkautuva palautuskirjojen vuori? Totuus omatoimikirjastojen pyörittämisestä on taruja tavallisempaa.

Sadat ja tuhannet kirjat kulkevat käsiparien kautta oikeaan osoitteeseen

Omatoimiaikanakin kirjaston työtekijöillä riittää töitä. Kirjasto ei pyöri yksin vaan henkilökunta purkaa, pakkaa, palauttaa ja hyllyttää aineistoa. Jyväskylässä vuosittain lainattavat 2,5 miljoonaa teosta eivät päädy hyllyyn itsestään:

"Aineisto liikkuu normaalisti läpi vuoden, myös kesällä asiakkaat varaavat, lainaavat ja palauttavat kirjoja. Viikonlopun jälkeen meillä on jopa 1 000 palautettua kirjaa läpikäytävänä", kertoo vastaava kirjastonhoitaja Jenni Vuorela Kuokkalan kirjastosta.

Kuokkalan kirjastoa isommissa kirjastoissa kuten Palokan kirjastossa, palautuksia voi viikonlopun päälle olla kolmanneksen enemmän n. 1 500.

Kirjastotyöhön kuuluu muutakin, kuin hyllyjen täyttämistä

Kesäisin omatoimikirjastoissa puretaan asiakkaiden varaamia ja palauttamia kirjakuormia. Etenkin lähikirjastoihin kertyy äkkiä aineistoa, kun muista Keski-kirjastoista lainattua aineistoa palautetaan usein omaan lähikirjastoon.

"Joskus asiakkaat ovat yllättyneet, että olemme paikalla. Vaikkei asiakaspalvelua omatoimiaikana olekaan, täytyy kirjaston henkilökunnan silti purkaa ja hyllyttää kirjoja tavalliseen tapaan", sanoo Vuorela.

Samalla aineistoa käydään läpi, nostetaan kirjanäyttelyihin esille kiinnostavaa luettavaa ja poistetaan huonokuntoisia kappaleita.

Talvella kirjaston työntekijät tekevät palveluaikojen ulkopuolella suunnittelu- ja valmistelutyötä, kuten valmistelevat koululuokkien vierailuita tai kirjavinkkauksia. Vuosittain kaupunginkirjastoilla järjestetään yli 300 ohjattua käyntiä lapsille ja nuorille, yli 700 erilaista näyttelyä ja 340 muuta tapahtumaa.

Mikä on omatoimiaika?

Omatoimiajaksi tai omatoimikirjastoksi kutsutaan kirjastoilla aikaa, jolloin 15 vuotta täyttäneet asiakkaat voivat kirjautua kirjaston tiloihin sisälle kirjastokortilla ja PIN-koodilla.

Omatoimiaikana voi mm. itse lainata ja palauttaa aineistoa sekä käyttää kirjaston tiloja, kuten asiakaskoneita. Alle 15-vuotias voi käyttää omatoimikirjastoa, kun hän on saanut huoltajaltaan kirjallisen luvan ja se on tallennettu kirjastojärjestelmään. Apua kirjastokortin koodin sekä huoltajaluvan kanssa saa lähikirjastosta.

Omatoimiaikoja on Keljonkankaan, Keltinmäen, Korpilahden, Kortepohjan, Kuokkalan, Palokan, Tikkakosken ja Vaajakosken kirjastoilla. Omatoimiaika on joka päivä klo 8–21. Omatoimikirjastojen käyttöohjeet ja palvelut listattuina kaupunginkirjaston verkkosivuilla

Palveluaikana kirjastoihin pääsee sisälle kirjautumatta ja kirjaston henkilökunta on paikalla auttamassa asiakkaita. Kirjastojen tapahtumat sijoittuvat myös palveluaikoihin.