Hyppää pääsisältöön

28.2.2024

Kuva
Deniz Özel luokkahuoneessa. Kuva Deniz Özel
Millaista on etsiä ja löytää töitä Suomesta maahanmuuttajana? Se on täynnä niin odotusta, oppimista kuin onnistumisen iloa. Tässä työllistymistarinassa pääset tutustumaan erään maahanmuuttajan urapolkuun Suomessa.

Deniz Özel, 37, muutti Turkista Suomeen elokuussa 2014. Suomi oli hänelle entuudestaan tuttu paikka, sillä hän oli aiemmin asunut jonkin aikaa Mikkelissä. Uusi reissu sai matkaajan jäämään maahan aiempaa pidemmäksi ajaksi. Ensin Joensuuhun, sitten pääkaupunkiseudulle ja sieltä Jyväskylään, missä hän yhä vaikuttaa.

–  Muutin alun perin Jyväskylään, sillä sain täältä opettajan töitä. Olin turkin äidinkielen opettaja peruskouluikäisille turkkilaisille lapsille. Muutin tänne pääkaupunkiseudulta tämän työn perässä, vaikka oppitunteja oli vain kaksi viikossa. Se työ kesti kaksi vuotta, vuosina 2021–2023. Muuttaminen ei ollut taloudellisesti järkevää, sillä työtä oli niin vähän, mutta se oli viisas päätös urani kannalta, Deniz kertoo.

Miksi Suomi kiinnosti?

– Olin nuori, halusin nähdä uutta ja toteuttaa unelmiani. Suomessa kaikki oli erilaista kuin Turkissa. Aluksi oli vaikea tottua kulttuuriin, ruokaan, kieleen ja säähän. Mutta sitten pidinkin siitä kaikesta ja halusin palata Suomeen opiskelemaan lisää.

Takana Denizillä oli Ankaran yliopistossa suoritettu englannin kielen opettajan tutkinto.  

Unelmat tulivat konkretiaksi ja pian Deniz sai huomata, että suomen kielen oppiminen on paitsi tärkeää myös haasteellista. Suomen kieli ei ole maailman helpoin kieli. Mutta innostusta kielen oppimiseen oli, ja on yhä. Denizin mielestä kieltä oppii, yksinkertaisesti, puhumalla. Suurin apu hänellä on ollut suomenkielisestä vaimostaan, sillä apu on lähellä. Kielikursseilla Deniziä yllätti se, että siellä ei puhuta niin kuin arjessa. Hän huomasi pian, että suomen kirjakieli ja puhekieli eivät ole sama asia.

En tiennyt kuinka paljon lisäopintoja vaatii työskennellä Suomessa opettajana

Pedagogiset opinnot Deniz suoritti Haaga-Heliassa ja syventäviä opintoja hän tekee Jyväskylän yliopistossa. Apua käytännön asioitten selvittämiseen opintojen osalta on pitänyt etsiä aktiivisesti.

– Vuonna 2020 löysin Opetushallituksen verkkosivuilta tietoja, miten voin työskennellä Suomessa opettajana. Laitoin Opetushallitukselle myös sähköpostia ja he auttoivat minua hakuprosessissa, jotta turkkilainen opettajan tutkintoni voidaan hyväksyä Suomessa. Suomen kielen valmentaja International House Jyväskylästä auttoi minua myöhemmin syventävien englannin opintojen kanssa. Siitä on ollut suuri käytännön apu, josta olen kiitollinen.

– En aluksi tiennyt kuinka paljon lisäopintoja vaatii työskennellä Suomessa opettajana. Lisäksi itse täytyi olla hyvin aktiivinen ja etsiä tietoa, Deniz tähdentää.

Maahanmuuttajien työmarkkina-asema on tilastojenkin mukaan valtaväestöä heikompi, Deniziä onnisti.  

Työ englannin opettajana ei ole pelkkää kielen opettamista

Tällä hetkellä englannin opettajan sijaisena toimiva Deniz on sopeutunut työhönsä Keuruun ala-asteella hyvin. Lapset ovat samankaltaisia ympäri maailmaa. Opettajan työ ei ole pelkkää kielen opettamista. Välillä saa olla erotuomari, toisinaan isä tai äiti. Luokkahuoneessa sattuu ja tapahtuu kaiken aikaa. Monta plussaa löytyy Suomen koululaitoksesta:

– Suomessa ei ole niin isoja luokkakokoja kuin kotimaassani Turkissa, ja materiaaleja oppilaille on todella monipuolisesti, Deniz ihastelee.

Työpaikat syntyvät usein verkostojen välityksellä. Joku tuntee jonkun, joka tarvitsee osaajan. Myös Deniz on kokenut omassa elämässään ja työhön pääsyssään verkostojen ja kontaktien merkityksen.

– Tärkeää on tutustua moniin ihmisiin. Sieltä saattaa löytyä se yhteys, joka vie työpaikkaan. Olen kokenut ystävällisyyttä ja lämpöä työtovereiltani kouluyhteisössä. He ovat auttaneet minua monin tavoin.

– Aina nautin työstäni. Pitkä työmatka, kulku päivittäin Jyväskylästä Keuruulle, on varmaan suurin haaste, mutta se menee kyllä. Työ kannattaa ottaa vastaan, vaikka se olisi kaukanakin. Ei voi koskaan tietää, mihin kaikkeen se johtaa tulevaisuudessa.

Yllätyksiäkin työn alkaessa uudelle opettajalle on tullut:

– Välkkävalvontaa ihmettelin aluksi. Se oli minulle ihan uutta, että opettaja valvoo oppilaita välitunnilla. Mutta olen huomannut, että välituntivalvonta on todella tarpeellista ja vastuullista hommaa.

Minkälaisia neuvoja antaisit maahanmuuttajille, jotka hakevat työ- tai opiskelupaikkaa?  

– Puhu suomea, puhu suomea, puhu suomea! Missä vain, milloin vain, kenen kanssa vain! Se auttaa tosi paljon. Kaikkien tärkeintä on kielen oppiminen. Ja se, ettet anna periksi!

Oppiminen on oman aktiivisuuden varassa. Kielen oppiminen on tärkeintä maahanmuuttajalle, koska puutteellinen kielitaito on yleensä suurin este työn löytymiselle.